Veel gestelde vragen – FAQ

Coronatesten algemeen

Afspraak maken

Hoe maak ik online een afspraak voor een coronatest?

Druk op de knop; ‘plan nu je afspraak’, en kies bij type afspraak voor ‘ik wil graag een coronatest’. Als je kiest voor ‘ja, ik heb klachten’ dan kun je alleen terecht op onze locatie in Haarlem of Amstelveen. Heb je geen klachten, dan kies je voor de mogelijkheid ‘nee, ik heb geen klachten’. Hierna kies je het type coronatest en geef je aan voor hoeveel personen je een afspraak wilt maken.

Je kunt kiezen voor ‘zo snel mogelijk’, waarna je de verschillende opties op korte termijn kunt vinden (dat is niet altijd op de locatie die het dichtst in de buurt is). Daarnaast is er ook een optie ‘bij mij in de buurt’.

Hierna vul je je gegevens in, en bevestig je de afspraak.

Mijn gewenste tijd staat niet tussen de mogelijkheden, wat nu?

Wanneer de door jou gewenste tijd niet tussen de mogelijkheden staat, dan is deze helaas volgeboekt. Ons mailen om te vragen of je toch op dat tijdstip getest kan worden, heeft geen zin. Wanneer een tijd beschikbaar is, zie je dit altijd direct op de website terug.

Mijn gewenste locatie staat niet tussen de mogelijkheden, wat nu?

Wanneer de door jou gewenste locatie niet tussen de mogelijkheden staat, dan is deze helaas volgeboekt. Ons mailen om te vragen of je toch op die locatie getest kan worden, heeft geen zin. Wanneer een locatie beschikbaar is, zie je dit altijd direct op de website terug.

Houd er daarnaast rekening mee dat je met klachten alleen in Haarlem en Amstelveen getest kunt worden.

Wat is het beste moment om mijn afspraak in te plannen?

Stel je hebt een termijn van 72 uur, dan betekent dat, dat je binnen die termijn getest moet zijn, jouw uitslag moet hebben ontvangen en bent aangekomen op of vertrekt naar de plek van bestemming.

Je dient zelf te achterhalen of de geldigheid van de verklaring wordt gecontroleerd op het moment van inchecken of bij aankomst in het land van bestemming.

Voor de duidelijkheid schetsen wij hier een voorbeeld:

Stel, je laat je op maandagavond testen, dan ontvang je de uitslag uiterlijk op woensdagavond. Je kan dan op donderdagochtend gaan reizen. Je hebt namelijk ook nog extra tijd nodig om (indien nodig) de verklaring te printen, naar de luchthaven te reizen en in te checken.

Hoe plan ik een afspraak in voor de volgende maand?

Wij hebben op dit moment nog geen zicht op hoe druk het lab het heeft in de toekomst. Hierdoor kunnen wij helaas niet verder dan twee weken vooruit plannen.

Kan ik mij laten testen als ik klachten heb?

Als je corona gerelateerde klachten hebt, kun je alleen getest worden op onze vestigingen in Haarlem en Amstelveen. Met klachten kunnen wij jou op de overige locaties niet ontvangen.

Kan ik mijn kind bij jullie laten testen?

Bij ons is het momenteel niet mogelijk om kinderen onder de 1 jaar bij ons te laten testen. Het beste kun je voor je reis contact opnemen met de ambassade van uw reisbestemming om te controleren vanaf welke leeftijd het nodig is om een non-covid verklaring te tonen. Ook kun je hiervoor eventueel de website van het ministerie van Buitenlandse zaken raadplegen (www.nederlandwereldwijd.nl). Onze specialisten zullen de test met veel zorgvuldigheid uitvoeren. Wij zullen ons best doen om je kind op een zo fijn en rustig mogelijke manier te behandelen.

Ik heb online een afspraak gemaakt. Hoe kan ik de rest van mijn gegevens en die van mijn medereizigers invullen?

Na het maken van de afspraak, ontvang je een bevestiging per email. In deze mail zie je jullie namen als linkjes terug. Wanneer je op deze link klinkt, kun je de aanvullende informatie invullen. Let op! Dit dien je voor elk te testen persoon apart te doen!  Zorg dat je dit correct en volledig doet. Deze gegevens worden direct overgenomen op de Engelse non-covid verklaring. Het is daarom van belang dat het paspoortnummer of ID-kaartnummer goed wordt ingevuld en de naam overeenkomt met de naam op het paspoort.

Hoe kan ik de betaling voldoen?

Je ontvangt 3 dagen nadat je bij ons getest bent een factuur via de e-mail. De factuur dient binnen 7 dagen betaald te zijn.

Afspraak wijzigen/ annuleren

Ik wil mijn afspraak annuleren. Hoe doe ik dat?

De afspraak kunt u annuleren via de knop ‘Afspraak annuleren’ in de bevestigingsmail.

Tot wanneer kan ik mijn afspraak annuleren?

Je kunt de afspraak kosteloos annuleren tot 24 uur voor de afspraak. Dit kan gemakkelijk via de link in de e-mail bevestiging. Mocht je de afspraak binnen deze 24 uur annuleren of niet verschijnen, dan zullen er ‘no show’ kosten worden doorberekend van €23,95.

Ik wil mijn afspraak wijzigen. Hoe doe ik dat?

Een afspraak wijzigen kun je doen door de huidige afspraak te annuleren via de e-mailbevestiging die je van ons hebt ontvangen. Kies in de e-mail voor ‘Afspraak annuleren’. Vervolgens kun je een nieuwe afspraak inplannen via onze website.

Mailen met het verzoek om de afspraak te wijzigen heeft geen zin. Je kunt de afspraak zelf wijzigen via bovengenoemde stappen.

Ik wil het aantal personen voor de afspraak wijzigen. Hoe doe ik dat?

Hiervoor kun je contact opnemen met ons call center (via 085-0240040) of mailen naar [email protected]

Uitslag

Hoe ontvang ik mijn uitslag?

Je ontvangt de uitslag per mail. Bij elke negatieve uitslag van een PCR test ontvang je standaard een corona vrij verklaring (ook per mail) in het Engels en Nederlands.

Wanneer ontvang ik mijn uitslag?

We streven er naar om de uitslag van de PCR test 48 uur na afname aan jou door te geven en de uitslag van de serologie test 72 uur na afname. Houd er rekening mee dat deze tijd door extreme drukte in het lab kan oplopen. Het grootste deel van de testuitslagen zal binnen 30 tot 48 uur worden verzonden, maar dit kunnen wij wegens grote drukte bij het lab op dit moment niet garanderen. Wij verwerken en verzenden de uitslagen ook in de avonduren en in het weekend.

Hoe kan ik mijn uitslag openen?

De uitslag vind je terug in een e-mail van ons. De corona vrij verklaring is toegevoegd als bijlage aan deze mail. Je vindt een bijlage van de Engelse non-covid verklaring en een bijlage van de Nederlandse corona vrij verklaring.

Mijn medereiziger en ik zijn tegelijk naar de afspraak gekomen. Mijn medereiziger heeft de uitslag al, maar ik nog niet. Hoe kan dit?

Uitslagen worden niet op volgorde verwerkt. Er kunnen dus uren tijd zitten tussen de ene en de andere uitslag. Dit is geen reden om bezorgd te zijn.

Vanaf welk moment gaat de geldigheid van mijn coronatest in?

Wanneer je de corona vrij verklaring nodig hebt voor een reis wordt er vaak een eis gesteld aan de termijn waarbinnen de coronatest afgenomen moet zijn. In de meeste gevallen wordt er gerekend vanaf het moment dat je getest wordt. Datum en tijdstip van testen wordt ook vermeld op de non-covid verklaring. Je dient zelf na te gaan of er gerekend wordt vanaf het moment van testen of vanaf het moment dat je de non-covid verklaring ontvangt. Je kunt deze informatie opvragen bij de ambassade van het land van bestemming of bij het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken.

Wat kan ik doen als ik na 48 uur (PCR test) of 72 uur (serologie test) nog niet de uitslag heb ontvangen?

De uitslag kan door drukte in het lab helaas langer duren. Mocht je de uitslag niet binnen de genoemde termijn hebben ontvangen en betreft het een spoedgeval, dan kun je mailen naar [email protected]

Type coronatesten

Wat is het verschil tussen de PCR test en de serologie test?

De PCR test wordt gedaan door middel van keel en/of neus swab. De serologische test wordt gedaan door middel van bloedafname. Een PCR test meet de actieve besmetting: of je nu besmet ben met het virus. Een bloed test meet de immuniteit: of je het virus al hebt gehad.

Welk type coronatest heb ik nodig?

Er zijn drie verschillende type tests mogelijk: de PCR-test, de serologische (bloed) test en de combinatie test (PCR en bloed). Wanneer je de test voor een reis nodig hebt, kan het per bestemming verschillen wat de eisen zijn. Informatie over welke test je nodig hebt, kun je vinden op de website van de ambassade van de bestemming. Ook kun je meer informatie over de regelgeving binnen bestemmingen vinden op de website van het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken.

Wanneer je de coronatest niet wilt afnemen voor een reis, kun je kiezen tussen de PCR test en de serologie test. Wil je weten of je op dit moment corona hebt, kies dan voor de PCR test. Wil je weten of je in het verleden bent besmet met corona, kies dan voor de serologie test.

Corona vrij verklaring

Moet ik mijn corona vrijverklaring uitprinten voordat het betreffende land in kan?

Houd er bij vertrek rekening mee dat je de verklaring wellicht uit moet printen. Dit verschilt per land. Hierover kunnen wij geen informatie verstrekken. Dit kun je het beste informeren bij de ambassade van het land van bestemming.

Wat staat er precies in een corona vrij/ non-covid verklaring?

In de verklaring zal worden vermeld:

– De datum en tijd waarop de test is afgenomen
– De datum waarop de verklaring is verzonden
– Dat de test door middel van RT PCR test is afgenomen
– Je naam, geboortedatum en paspoortnummer (of ander soort ID)
– De uitslag (positief of negatief bevonden)

Wat betreft het paspoortnummer, is het belangrijk dat je deze nauwkeurig invult in de vragenlijst. Deze zal tijdens het consult niet meer worden gecontroleerd. De non-covid verklaring is opgesteld in het Engels.

In welke taal is de corona vrij verklaring?

Je ontvangt de verklaring altijd in het Engels en Nederlands. De verklaring is ondertekend door onze arts.

Persoonsgegevens

Waarom moet ik mijn persoonsgegevens invullen?

Bij het invullen van je persoonsgegevens is het heel belangrijk dat je je gegevens opgeeft zoals vermeld in jouw identiteitsbewijs. Dit is belangrijk, omdat deze gegevens worden gebruikt voor het maken van de corona vrij verklaring. Wanneer gegevens op deze verklaring niet kloppen, is deze ongeldig en loop je het risico dat deze door de opgevraagde instantie niet wordt geaccepteerd.

Waar moet ik mijn persoonsgegevens invullen?

Na het maken van de afspraak, ontvang je een bevestiging per email. Als je die opent, zie je op een aantal plekken een blauwe link staan waar je op kunt klikken om gegevens aan te vullen. Let er op dat je dit correct en volledig doet. Deze gegevens worden direct overgenomen op de corona vrij verklaring. Het is dan ook van belang dat het paspoortnummer of ID-kaartnummer kloppen en dat de naam die je invult overeenkomt met de naam in het identiteitsdocument.

Inentingen algemeen

Op deze website vind je onder vaccinaties per land informatie over welke vaccinaties en inentingen worden aanbevolen. Dit is een algemeen advies. Welke reisvaccinaties je uiteindelijk nodig hebt, hangt af van jouw persoonlijke gezondheid, vaccinaties die je eerder hebt gekregen en aard van het bezoek aan het land. Ook spelen de accommodatie en de activiteiten tijdens jouw reis een rol in het advies. Daarom is het belangrijk om voor de afspraak jouw reisadvies en gezondheidsverklaring in te vullen. Tijdens een afspraak bespreekt de vaccinatie verpleegkundige met jou persoonlijk welke reisvaccinaties jij nodig hebt.

Hoe eerder je je laat vaccineren, hoe beter je beschermd bent tijdens jouw reis. Maak daarom bij voorkeur 4 tot 6 weken voor jouw vertrek een afspraak bij een van onze vestigingen. Reisvaccinaties hebben een lange beschermingsduur, soms wel tot 35 jaar en sommige vaccinaties kunnen ook kort voor vertrek nog worden gegeven.

Voor gewone vakanties van een paar weken is het verstandig om minimaal twee weken van tevoren te komen. Voor landen waar alleen een hepatitis A of DTP vaccinatie wordt aanbevolen is het ook nog zinvol om nog korter voor jouw vertrek langs te komen. Als je langer dan drie maanden gaat reizen kun je het beste minimaal een half jaar van tevoren langs komen. Kijk ook op wanneer inentingen halen?

Jazeker, het is altijd de moeite waard om toch een afspraak te maken. De DTP en de hepatitis A vaccinaties, die voor bijna alle landen worden aanbevolen, zijn nog zinvol tot op de dag van vertrek.

Al tijdens het eerste consult krijg je jouw vaccinaties. Bijna alle vaccinaties kunnen op hetzelfde moment gegeven worden. Sommige vaccinaties worden in een serie van 2 of 3 prikken gegeven. Voor die vaccinaties moet je meerdere afspraken maken. Wij maken deze vervolgafspraken tijdens het consult, neem daarom jouw agenda mee naar de afspraak.

Binnen het Rijksvaccinatieprogramma krijgen kinderen niet tegen alle ziekten vaccinaties. Bijvoorbeeld niet tegen Hepatitis A en buiktyfus. Daarom is het soms ook nodig om kinderen te vaccineren voor een reis naar het buitenland.

De beschermingsduur is niet voor alle vaccinaties gelijk.
DTP: 10 jaar bescherming;
Hepatitis A: 1 jaar na de 1e prik , en na de 2e prik (herhalingsprik) 35 jaar;
Hepatitis B: na 3 inentingen minimaal 35 jaar maar hoogstwaarschijnlijk levenslange bescherming;
Buiktyfus: 3 jaar bescherming;
Gele koorts: levenslang bescherming.

Of het nodig is om malariatabletten te gebruiken, en zo ja welke, hangt af van het land of de landen die je gaat bezoeken en hoe lang jouw reis duurt. Tijdens jouw afspraak geeft de vaccinatie verpleegkundige jou hierover een persoonlijk advies.

Nee, iedereen moet hiervoor persoonlijk een afspraak maken.

Dat is afhankelijk van welk malariamiddel je gaat gebruiken . Vaak kun je kort voor vertrek beginnen met het slikken van malariapillen.

Bij koorts is het niet verstandig om je te laten vaccineren. Je kunt dan beter de afspraak verzetten. Neem hiervoor telefonisch contact met ons op of stuur ons een email.

Dat hangt af van de reden waarom je antibiotica gebruikt. Als je een acute infectieziekte hebt is het beter om de vaccinatie uit te stellen.

Dat hangt af van de aard van jouw aandoening en van welke medicijnen je gebruikt. Tijdens jouw afspraak geeft de vaccinatie verpleegkundige in samenspraak met een van onze vaccinatie deskundigen jou een persoonlijk advies.

Alle vaccins kunnen bijwerkingen geven maar de meeste mensen ondervinden weinig of geen klachten van de vaccinaties.

Je ontvangt 3 dagen nadat je bij ons gevaccineerd bent een factuur via de e-mail. De factuur dient binnen 7 dagen betaald te worden.

Gang van zaken tijdens consult

Ja, tijdens de eerste afspraak krijg je meteen je vaccinatie(s). Sommige inentingen heb je meerdere keren nodig. Hiervoor wordt een vervolgafspraak gemaakt.

Nee, bij ons krijg je een recept mee, waar je voor moet betalen. Met het recept kun je naar de apotheek gaan om je malariapillen op te halen. Daar betaal je zelf voor de malariapillen.

We vragen waar je precies heen gaat en wat je gaat doen. Daarna krijg je de inentingen. Vervolgens vertellen we je over gezondheidsproblemen waar je op reis mee te maken kunt krijgen, zoals reizigersdiarree, auto-ongevallen of hoogteziekte.

Hierna krijg je je vaccinatieboekje waarin staat welke inentingen je hebt gekregen. Je krijgt de factuur binnen 2-4 weken per post via Infomedics thuisgestuurd. De betaaltermijn is 30 dagen. Deze factuur kun je indienen bij je zorgverzekeraar wanneer je voor vergoeding in aanmerking komt.

Ja, uiteraard beslis je zelf of je de aanbevolen vaccinaties ook wilt laten zetten.

Wanneer je minderjarig bent dan dien je samen met een van je ouders/verzorgers naar het consult te komen.

Een vaccinatieboekje (alleen als je al eerder vaccinaties voor reizen hebt gehad). Verder eventuele medicijnen en een ID-kaart, rijbewijs of paspoort, voor je burgerservicenummer.

Indien je de vaccinaties bij ons hebt gekregen kunt je een nieuw boekje aanvragen via het sturen van een email. Na betaling van €14,00 krijg je een nieuwe boekje thuisgestuurd. Het is niet mogelijk om langs te komen op een van onze vestigingen om een nieuw boekje te halen.

Neem telefonisch contact met ons op tussen 09.00 uur en 17.00 uur, of stuur een email. Indien je een email stuurt, wil je dan hierin vermelden op welke dag en op welke vestiging je de afspraak hebt gemaakt.

Zeker, via deze link kan je onze algemene voorwaarden vinden.

Vaccinatieboekje

V: Krijg ik een vaccinatieboekje mee?

A: Als je nog geen vaccinatieboekje hebt krijg je van ons een vaccinatieboekje mee. Je betaalt hiervoor een klein bedrag, klik op prijs vaccinatieboekje voor de precieze prijs. Als je al wel een vaccinatieboekje hebt worden daarin de stempels van je nieuwe inentingen gezet.

V: Is een vaccinatieboekje verplicht?

A: Een vaccinatieboekje is alleen verplicht als je naar een land reist waar een inenting verplicht is. Dit geldt vooral voor gele koorts vaccinatie en soms voor een meningitis inenting.

Over Vaccinaties op Reis

V: Inentingen haal je toch bij de GGD, zijn jullie wel betrouwbaar?

A: Jazeker, we voldoen aan alle regels en zijn ook erkend door het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering (LCR). De adviezen en inentingen worden gegeven door verpleegkundigen die specifieke opleidingen hebben gevolgd en ook erkend zijn door het LCR, net als de eindverantwoordelijk arts. Alle verpleegkundigen hebben minimaal een half jaar, maar soms meer dan tien jaar ervaring met het adviseren van reizigers.

We lopen net een stapje harder om je goed te helpen; bij ons kun je vaak snel terecht (ook ’s avonds) en voor last-minute prikken proberen we je snel te helpen.