Corona FAQ

Als je corona gerelateerde klachten hebt ben je niet welkom op onze vestigingen maar wel op onze mobiele test locaties. Je kunt je bij ons alleen laten testen op een mobiele locatie als je klachten hebt. Deze mobiele test locaties staan op verschillende momenten op verschillende plaatsen in het land.

Druk op de knop; ‘maak je afspraak’, kies de juiste test, beantwoord de vraag over klachten, kies het aantal personen en vervolgens waar je op afspraak wilt. Het type test kan per bestemming verschillen. Voor China is dit bijvoorbeeld alleen een PCR test, voor Marokko een PCR test + serologische test.

De dagen/tijden waarop er testspreekuren worden gehouden, verschillen per locatie. Wij hebben op nog niet op alle vestigingen de mogelijkheid om te testen. Je kunt dit per locatie zien. Vol is vol, dat betekent dat het geen zin heeft om ons te bellen met de vraag of wij u ergens tussen kunnen plaatsen. Je bent alleen welkom op een vestiging als je geen klachten hebt. Heb je wel klachten dan kan je terecht op een mobiele vestiging.
Wij hebben geen mogelijkheid om te testen op vrijdag of op zondag. Dit betekent dat wij sommige reizigers niet kunnen helpen.

De PCR test wordt gedaan door middel van keel en / of neus swab. De serologische test wordt gedaan door middel van bloedafname.

U ontvangt de toegang tot uw uitslag per email, uiterlijk 48 uur na uw testafspraak.

Zodra u de email heeft geopend, ziet u een link staan waar u op kunt klikken. Zodra u dat gedaan heeft volgt er een sms code op uw mobiele telefoon. Na het invoeren van de sms code kunt u uw documenten downloaden.
Let er dus goed op dat u uw (Nederlandse) mobiele telefoonnummer goed invult in uw persoonsgegevens! (dit kunt u doen via de email bevestiging die u heeft ontvangen na het maken van de afspraak)

Ja de verklaring is in het Engels geschreven ondertekend door onze arts.

In de verklaring worden vermeld:

– De datum en tijd waarop de test is afgenomen
– De datum waarop de verklaring is verzonden
– Dat de test door middel van RT PCR test is afgenomen
– Uw naam, geboortedatum en paspoortnummer (of ander soort ID)
– De uitslag (positief of negatief bevonden)

Dat verschilt per land. Hierover kunnen wij geen informatie verstrekken
U kunt informatie vinden op: www.nederlandwereldwijd.nl

Ook dit verschilt per land. Hierover kunnen wij geen informatie verstrekken
U kunt informatie vinden op: www.nederlandwereldwijd.nl
Wel kunt u hiermee rekening houden in uw planning en er iets meer tijd bij rekenen. Dit geldt ook voor de tijd die u nodig heeft om in te checken.

Stel u heeft een termijn van 72 uur, dan betekent dat, dat u binnen die termijn getest moet zijn, uw uitslag moet hebben ontvangen en bent aangekomen op de plek van bestemming.
Als u een afspraak heeft gemaakt en u twijfelt of de planning wel klopt, dan kunt u contact met ons opnemen. Dit is werkt het beste via de telefoon omdat wij zo nodig direct uw afspraak kunnen wijzigen. Dit kan niet via de email. Ons telefoonnummer is 085-0240040.

Na het maken van de afspraak, ontvangt u een bevestiging per email. Als u die opent, ziet u op een aantal plekken een blauwe link staan waar u op kunt klikken om gegevens aan te vullen. Let u erop dat u dit correct en volledig doet. Deze gegevens worden direct overgenomen op uw Engelse verklaring. Let hierbij goed op uw paspoortnummer of ID-kaartnummer!

Uitslagen worden niet op volgorde verwerkt. Er kunnen dus uren tijd zitten tussen de ene en de andere uitslag. Dit is geen reden om bezorgd te zijn. U heeft ze beide uiterlijk 48 uur na het testmoment.

Klikt u hiervoor op de ‘Afspraak annuleren’-link in uw bevestigingsmail.

Als u een afspraak heeft gemaakt en u twijfelt of de planning wel klopt, dan kunt u contact met ons opnemen. Dit is werkt het beste via de telefoon omdat wij zo nodig direct uw afspraak kunnen wijzigen. Dit kan niet via de email. Ons telefoonnummer is 085-0240040.

Hiervoor kunt u contact opnemen met ons call center, via 085-0240040.

Inentingen algemeen

Op deze website vind je onder vaccinaties per land informatie over welke vaccinaties en inentingen worden aanbevolen. Dit is een algemeen advies. Welke reisvaccinaties je uiteindelijk nodig hebt, hangt af van jouw persoonlijke gezondheid, vaccinaties die je eerder hebt gekregen en aard van het bezoek aan het land. Ook spelen de accommodatie en de activiteiten tijdens jouw reis een rol in het advies. Daarom is het belangrijk om voor de afspraak jouw reisadvies en gezondheidsverklaring in te vullen. Tijdens een afspraak bespreekt de vaccinatie verpleegkundige met jou persoonlijk welke reisvaccinaties jij nodig hebt.

Hoe eerder je je laat vaccineren, hoe beter je beschermd bent tijdens jouw reis. Maak daarom bij voorkeur 4 tot 6 weken voor jouw vertrek een afspraak bij een van onze vestigingen. Reisvaccinaties hebben een lange beschermingsduur, soms wel tot 35 jaar en sommige vaccinaties kunnen ook kort voor vertrek nog worden gegeven.

Voor gewone vakanties van een paar weken is het verstandig om minimaal twee weken van tevoren te komen. Voor landen waar alleen een hepatitis A of DTP vaccinatie wordt aanbevolen is het ook nog zinvol om nog korter voor jouw vertrek langs te komen. Als je langer dan drie maanden gaat reizen kun je het beste minimaal een half jaar van tevoren langs komen. Kijk ook op wanneer inentingen halen?

Jazeker, het is altijd de moeite waard om toch een afspraak te maken. De DTP en de hepatitis A vaccinaties, die voor bijna alle landen worden aanbevolen, zijn nog zinvol tot op de dag van vertrek.

Al tijdens het eerste consult krijg je jouw vaccinaties. Bijna alle vaccinaties kunnen op hetzelfde moment gegeven worden. Sommige vaccinaties worden in een serie van 2 of 3 prikken gegeven. Voor die vaccinaties moet je meerdere afspraken maken. Wij maken deze vervolgafspraken tijdens het consult, neem daarom jouw agenda mee naar de afspraak.

Binnen het Rijksvaccinatieprogramma krijgen kinderen niet tegen alle ziekten vaccinaties. Bijvoorbeeld niet tegen Hepatitis A en buiktyfus. Daarom is het soms ook nodig om kinderen te vaccineren voor een reis naar het buitenland.

De beschermingsduur is niet voor alle vaccinaties gelijk.
DTP: 10 jaar bescherming;
Hepatitis A: 1 jaar na de 1e prik , en na de 2e prik (herhalingsprik) 35 jaar;
Hepatitis B: na 3 inentingen minimaal 35 jaar maar hoogstwaarschijnlijk levenslange bescherming;
Buiktyfus: 3 jaar bescherming;
Gele koorts: levenslang bescherming.

Of het nodig is om malariatabletten te gebruiken, en zo ja welke, hangt af van het land of de landen die je gaat bezoeken en hoe lang jouw reis duurt. Tijdens jouw afspraak geeft de vaccinatie verpleegkundige jou hierover een persoonlijk advies.

Nee, iedereen moet hiervoor persoonlijk een afspraak maken.

Dat is afhankelijk van welk malariamiddel je gaat gebruiken . Vaak kun je kort voor vertrek beginnen met het slikken van malariapillen.

Bij koorts is het niet verstandig om je te laten vaccineren. Je kunt dan beter de afspraak verzetten. Neem hiervoor telefonisch contact met ons op of stuur ons een email.

Dat hangt af van de reden waarom je antibiotica gebruikt. Als je een acute infectieziekte hebt is het beter om de vaccinatie uit te stellen.

Dat hangt af van de aard van jouw aandoening en van welke medicijnen je gebruikt. Tijdens jouw afspraak geeft de vaccinatie verpleegkundige in samenspraak met een van onze vaccinatie deskundigen jou een persoonlijk advies.

Alle vaccins kunnen bijwerkingen geven maar de meeste mensen ondervinden weinig of geen klachten van de vaccinaties.

Gang van zaken tijdens consult

Ja, tijdens de eerste afspraak krijg je meteen je vaccinatie(s). Sommige inentingen heb je meerdere keren nodig. Hiervoor wordt een vervolgafspraak gemaakt.

Nee, bij ons krijg je een recept mee, waar je voor moet betalen. Met het recept kun je naar de apotheek gaan om je malariapillen op te halen. Daar betaal je zelf voor de malariapillen.

We vragen waar je precies heen gaat en wat je gaat doen. Daarna krijg je de inentingen. Vervolgens vertellen we je over gezondheidsproblemen waar je op reis mee te maken kunt krijgen, zoals reizigersdiarree, auto-ongevallen of hoogteziekte.

Hierna krijg je je vaccinatieboekje waarin staat welke inentingen je hebt gekregen. Je krijgt de factuur binnen 2-4 weken per post via Infomedics thuisgestuurd. De betaaltermijn is 30 dagen. Deze factuur kun je indienen bij je zorgverzekeraar wanneer je voor vergoeding in aanmerking komt.

Ja, uiteraard beslis je zelf of je de aanbevolen vaccinaties ook wilt laten zetten.

Wanneer je minderjarig bent dan dien je samen met een van je ouders/verzorgers naar het consult te komen.

Een vaccinatieboekje (alleen als je al eerder vaccinaties voor reizen hebt gehad). Verder eventuele medicijnen en een ID-kaart, rijbewijs of paspoort, voor je burgerservicenummer.

Indien je de vaccinaties bij ons hebt gekregen kunt je een nieuw boekje aanvragen via het sturen van een email. Na betaling van €14,00 krijg je een nieuwe boekje thuisgestuurd. Het is niet mogelijk om langs te komen op een van onze vestigingen om een nieuw boekje te halen.

Neem telefonisch contact met ons op tussen 09.00 uur en 17.00 uur, of stuur een email. Indien je een email stuurt, wil je dan hierin vermelden op welke dag en op welke vestiging je de afspraak hebt gemaakt.

Zeker, via deze link kan je onze algemene voorwaarden vinden.

Vaccinatieboekje

V: Krijg ik een vaccinatieboekje mee?

A: Als je nog geen vaccinatieboekje hebt krijg je van ons een vaccinatieboekje mee. Je betaalt hiervoor een klein bedrag, klik op prijs vaccinatieboekje voor de precieze prijs. Als je al wel een vaccinatieboekje hebt worden daarin de stempels van je nieuwe inentingen gezet.

V: Is een vaccinatieboekje verplicht?

A: Een vaccinatieboekje is alleen verplicht als je naar een land reist waar een inenting verplicht is. Dit geldt vooral voor gele koorts vaccinatie en soms voor een meningitis inenting.

Over Vaccinaties op Reis

V: Inentingen haal je toch bij de GGD, zijn jullie wel betrouwbaar?

A: Jazeker, we voldoen aan alle regels en zijn ook erkend door het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering (LCR). De adviezen en inentingen worden gegeven door verpleegkundigen die specifieke opleidingen hebben gevolgd en ook erkend zijn door het LCR, net als de eindverantwoordelijk arts. Alle verpleegkundigen hebben minimaal een half jaar, maar soms meer dan tien jaar ervaring met het adviseren van reizigers.

We lopen net een stapje harder om je goed te helpen; bij ons kun je vaak snel terecht (ook ’s avonds) en voor last-minute prikken proberen we je snel te helpen.