Veelgestelde vragen (FAQ)

Coronatesten algemeen

Een afspraak maken

Druk op de knop; ‘plan nu je afspraak’, en kies bij type afspraak voor ‘ik wil graag een coronatest’. Als je kiest voor ‘ja, ik heb klachten’ dan kun je op beperkte locaties terecht. Heb je geen klachten, dan kies je voor de mogelijkheid ‘nee, ik heb geen klachten’. Hierna kies je het type coronatest en geef je aan voor hoeveel personen je een afspraak wilt maken.

Je kunt kiezen voor ‘zo snel mogelijk’, waarna je de verschillende opties op korte termijn kunt vinden (dat is niet altijd op de locatie die het dichtst in de buurt is). Daarnaast is er ook een optie ‘bij mij in de buurt’.

Hierna vul je je gegevens in, en bevestig je de afspraak.

Wanneer de door jou gewenste locatie niet tussen de mogelijkheden staat, dan is deze helaas volgeboekt. Wanneer er een plek vrijkomt, dan zie je dit altijd direct op de website terug.

Houd er daarnaast rekening mee dat je met klachten op beperkte locaties getest kunt worden.

Wij hebben op dit moment nog geen zicht op hoe druk het lab het heeft in de toekomst. Hierdoor kunnen wij helaas niet verder dan twee weken vooruit plannen.

Als je corona gerelateerde klachten hebt, kun je alleen getest worden op onze vestigingen in Eindhoven, Haarlem, Hoofddorp en Utrecht. Met klachten kunnen wij jou op de overige locaties niet ontvangen.

Na het maken van de afspraak, ontvang je een bevestiging per email. In deze mail zie je jullie namen als linkjes terug. Wanneer je op deze link klinkt, kun je de aanvullende informatie invullen. Let op! Dit dien je voor elk te testen persoon apart te doen! Zorg dat je dit correct en volledig doet. Deze gegevens worden direct overgenomen op de Engelse non-covid verklaring. Het is daarom van belang dat het paspoortnummer of ID-kaartnummer goed wordt ingevuld en de naam overeenkomt met de naam op het paspoort.

Alle afspraken voor coronatesten dienen vooraf betaald te worden.

Het vooraf betalen gaat als volgt in zijn werk:

Na het invullen van de persoonlijke gegevens, druk je op de knop [bevestig je afspraak]. Vanaf onze betaalpagina kun je een betaling starten voor je afspraak. Je kunt de betaling met iDeal, Credit Card of PayPal voldoen. Na een succesvolle betaling krijg je een afspraakbevestiging. 

Zakelijke klanten betalen niet vooraf. De factuur zal automatisch naar de werkgever worden gestuurd

Als je gevaccineerd wordt, ontvang je binnen 24 uur na je afspraak een factuur per email. Deze dient binnen 7 dagen te zijn voldaan.

(Corona)testen dien je voorafgaand aan de afspraak te betalen. Je ontvangt binnen 24 uur na de testafspraak de factuur waarop de betaling vermeld en verrekend is. Wanneer u de betaling voldoet en de afspraak annuleert, dan zal de betaling binnen 5 werkdagen automatisch weer terug worden gestort op uw bankrekening.

Voor vaccinaties en overige diensten ontvang je binnen 24 uur na de afspraak een betaallink via email. Hiermee kun je de betaling voldoen via iDeal, Credit Card of bankoverschrijving. Wij vragen je om de factuur binnen 7 kalenderdagen te voldoen.

Het beste kun je voor je reis contact opnemen met de ambassade van uw reisbestemming om te controleren vanaf welke leeftijd het nodig is om een non-covid verklaring te tonen. Ook kun je hiervoor eventueel de website van het ministerie van Buitenlandse zaken raadplegen (www.nederlandwereldwijd.nl). Onze specialisten zullen de test met veel zorgvuldigheid uitvoeren. Wij zullen ons best doen om je kind op een zo fijn en rustig mogelijke manier te behandelen.

Mijn afspraak wijzigen/annuleren

De afspraak kan je annuleren via de knop ‘Afspraak annuleren’ in de bevestigingsmail. Na het annuleren van de afspraak zal uw betaalde bedrag binnen 5 werkdagen automatisch teruggestort worden op uw bankrekening.

De afspraak mag tot 12 uur voor de afspraak kosteloos geannuleerd worden. Binnen 12 uur voor de afspraak zal er een bedrag van €23,95 verrekend worden.

Je kunt de afspraak kosteloos annuleren tot 12 uur voor de afspraak. Dit kan gemakkelijk via de link in de e-mail bevestiging. Uw betaalde bedrag zal automatisch terug worden gestort op uw bankrekening.

Mocht je de afspraak binnen 12 uur voor de afspraak annuleren of niet verschijnen op de afspraak, dan zullen er ‘no show’ kosten worden doorberekend van €23,95. In het geval van een (Corona)test afspraak verrekenen wij deze no-showkosten met uw betaling voor uw afspraak. Het overige bedrag zal worden teruggestort op uw bankrekening.

U mag ons altijd bellen om een afspraak te verzetten (tel. 085-0240040). Op deze manier zal de betaling meegenomen worden naar de nieuwe afspraak. Eventueel mag u ons uiteraard ook altijd een e-mail sturen (info@vaccinatiesopreis.nl).

Hiervoor kun je contact opnemen met ons call center (via 085-0240040) of mailen naar info@vaccinatiesopreis.nl.

Uitslag

Je ontvangt de uitslag via een beveiligde link per mail. Er zal een beveiligingscode naar uw mobiele telefoonnummer worden gestuurd met een beveiligingscode om deze link te openen.

Bij elke negatieve uitslag van een PCR test of sneltest ontvang je standaard een corona vrij verklaring in het Engels.

We streven er naar om de uitslag van de PCR test 24 uur na afname aan jou door te geven en de uitslag van de serologie test 72 uur na afname. Wij verwerken en verzenden de uitslagen ook in de avonduren en in het weekend.

De uitslag vind je terug via een beveiligde e-mail van ons. De corona vrij verklaring kan je downloaden vanaf deze mail. De uitslag is inzichtelijk tot één week na het testmoment.

Uitslagen worden niet op volgorde verwerkt. Er kunnen dus uren tijd zitten tussen de ene en de andere uitslag. Dit is geen reden om bezorgd te zijn.

Wanneer je de corona vrij verklaring nodig hebt voor een reis wordt er vaak een eis gesteld aan de termijn waarbinnen de coronatest afgenomen moet zijn. In de meeste gevallen wordt er gerekend vanaf het moment dat je getest wordt. Datum en tijdstip van testen wordt ook vermeld op de non-covid verklaring. Je dient zelf na te gaan of er gerekend wordt vanaf het moment van testen of vanaf het moment dat je de non-covid verklaring ontvangt. Je kunt deze informatie opvragen bij de ambassade van het land van bestemming of bij het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken.

De uitslag kan door drukte of storing in het lab helaas langer duren. Mocht je de uitslag niet binnen de genoemde termijn hebben ontvangen, dan kun je mailen naar info@vaccinatiesopreis.nl. Wij houden in deze gevallen uw vluchttijden nauwgezet in de gaten!

Met de PCR test wordt aangetoond of u virusdeeltjes van COVID-19 in uw neus-keel-gebied heeft. Bij het aantonen van deze virusdeeltjes krijgt u een positieve uitslag. Iemand met klachten die passend zijn bij een COVID-19 infectie toont daarmee aan dat hij ziek is van COVID-19 infectie. Nadat u ziek bent geweest is, worden deze virusdeeltjes nog 2-3 weken via een PCR aangetoond. Het is mogelijk dat deze virusdeeltjes weken lang, in sommige vallen zelfs 2-3 maanden na de infectie nog aangetoond kunnen worden met de PCR test. U krijgt dan een positieve uitslag op de PCR test zonder dat u klachten heeft van de infectie of dat u besmettelijk bent voor anderen. Doordat het virus is aangetoond kunnen wij geen negatieve COVID-19 verklaring afgeven.

Type coronatesten

De PCR test en Panbio Abbott sneltest wordt gedaan door middel van keel en/of neus swab. De serologische test wordt gedaan door middel van bloedafname. Een PCR test meet de actieve besmetting: of je nu besmet ben met het virus. Een bloedtest meet de immuniteit: of je het virus al hebt gehad.

Er zijn drie verschillende type tests mogelijk: de PCR-test, de Panbio Abbott sneltest, de serologische (bloed) test en de IgM/IgG sneltest. Wanneer je de test voor een reis nodig hebt, kan het per bestemming verschillen wat de eisen zijn. Informatie over welke test je nodig hebt, kun je vinden op de website van de ambassade van de bestemming. Ook kun je meer informatie over de regelgeving binnen bestemmingen vinden op de website van het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken.

Wanneer je de coronatest niet wilt afnemen voor een reis, kun je kiezen tussen de verschillende type testen. Wil je weten of je op dit moment corona hebt, kies dan voor de PCR test of de Panbio Abbott sneltest. Wil je weten of je in het verleden bent besmet met corona, kies dan voor de serologie test of de IgM/IgG antigeen test.

Corona vrij verklaring

In de verklaring zal worden vermeld:

– De datum en tijd waarop de test is afgenomen
– De datum waarop de verklaring is verzonden
– Dat de test door middel van RT PCR test is afgenomen
– Je naam, geboortedatum en paspoortnummer (of ander soort ID)
– De uitslag (positief of negatief bevonden)

Wat betreft het paspoortnummer, is het belangrijk dat je deze nauwkeurig invult in de vragenlijst. Deze zal tijdens het consult niet meer worden gecontroleerd. De non-covid verklaring is opgesteld in het Engels.

Je ontvangt de verklaring altijd in het Engels. De verklaring is ondertekend door onze arts.

De uitslag is inzichtelijk tot één week na het testmoment. Dit is het termijn waarbinnen de non-covid verklaring uiterlijk geldig is.

Houd er bij vertrek rekening mee dat je de verklaring wellicht uit moet printen. Dit verschilt per land. Hierover kunnen wij geen informatie verstrekken. Dit kun je het beste informeren bij de ambassade van het land van bestemming.

Persoonsgegevens

Bij het invullen van je persoonsgegevens is het heel belangrijk dat je je gegevens opgeeft zoals vermeld in jouw identiteitsbewijs (of het document waarmee je gaat reizen). Dit is belangrijk, omdat deze gegevens worden gebruikt voor het maken van de corona vrij verklaring. Wanneer gegevens op deze verklaring niet kloppen, is deze ongeldig en loop je het risico dat deze door de opgevraagde instantie niet wordt geaccepteerd.

Na het maken van de afspraak, ontvang je een bevestiging per email. Als je de link in de email opent, kom je op een pagina waar je de benodigde gegevens kan aanvullen. Let er op dat je dit correct en volledig doet. Deze gegevens worden direct overgenomen op de corona vrij verklaring. Het is dan ook van belang dat het paspoortnummer of ID-kaartnummer kloppen en dat de naam die je invult overeenkomt met de naam in het identiteitsdocument.

Vaccinaties algemeen

Op deze website vind je onder vaccinaties per land informatie over welke vaccinaties en inentingen worden aanbevolen. Dit is een algemeen advies. Welke reisvaccinaties je uiteindelijk nodig hebt, hangt af van jouw persoonlijke gezondheid, vaccinaties die je eerder hebt gekregen en aard van het bezoek aan het land. Ook spelen de accommodatie en de activiteiten tijdens jouw reis een rol in het advies. Daarom is het belangrijk om voor de afspraak jouw reisadvies en gezondheidsverklaring in te vullen. Tijdens een afspraak bespreekt de vaccinatie verpleegkundige met jou persoonlijk welke reisvaccinaties jij nodig hebt.

Hoe eerder je je laat vaccineren, hoe beter je beschermd bent tijdens jouw reis. Maak daarom bij voorkeur 4 tot 6 weken voor jouw vertrek een afspraak bij een van onze vestigingen. Reisvaccinaties hebben een lange beschermingsduur, soms wel tot 35 jaar en sommige vaccinaties kunnen ook kort voor vertrek nog worden gegeven.

Voor gewone vakanties van een paar weken is het verstandig om minimaal twee weken van tevoren te komen. Voor landen waar alleen een hepatitis A of DTP vaccinatie wordt aanbevolen is het ook nog zinvol om nog korter voor jouw vertrek langs te komen. Als je langer dan drie maanden gaat reizen kun je het beste minimaal een half jaar van tevoren langs komen. Klik op de volgende link voor meer informatie.

Jazeker, het is altijd de moeite waard om toch een afspraak te maken. De DTP en de hepatitis A vaccinaties, die voor bijna alle landen worden aanbevolen, zijn nog zinvol tot op de dag van vertrek.

Al tijdens het eerste consult krijg je jouw vaccinaties. Bijna alle vaccinaties kunnen op hetzelfde moment gegeven worden. Sommige vaccinaties worden in een serie van 2 of 3 prikken gegeven. Voor die vaccinaties moet je meerdere afspraken maken. Wij maken deze vervolgafspraken tijdens het consult, neem daarom jouw agenda mee naar de afspraak.

Binnen het Rijksvaccinatieprogramma krijgen kinderen niet tegen alle ziekten vaccinaties. Bijvoorbeeld niet tegen Hepatitis A en buiktyfus. Daarom is het soms ook nodig om kinderen te vaccineren voor een reis naar het buitenland.

De beschermingsduur is niet voor alle vaccinaties gelijk.
DTP: 10 jaar bescherming;
Hepatitis A: 1 jaar na de 1e prik , en na de 2e prik (herhalingsprik) 35 jaar;
Hepatitis B: na 3 inentingen minimaal 35 jaar maar hoogstwaarschijnlijk levenslange bescherming;
Buiktyfus: 3 jaar bescherming;
Gele koorts: levenslang bescherming.

Of het nodig is om malariatabletten te gebruiken, en zo ja welke, hangt af van het land of de landen die je gaat bezoeken en hoe lang jouw reis duurt. Tijdens jouw afspraak geeft de reizigersverpleegkundige jou hierover een persoonlijk advies.

Nee, iedereen moet hiervoor persoonlijk een afspraak maken.

Dat is afhankelijk van welk malariamiddel je gaat gebruiken . Vaak kun je kort voor vertrek beginnen met het slikken van malariapillen.

Bij koorts is het niet verstandig om je te laten vaccineren. Je kunt dan beter de afspraak verzetten. Neem hiervoor telefonisch contact met ons op of stuur ons een email.

Dat hangt af van de reden waarom je antibiotica gebruikt. Als je een acute infectieziekte hebt is het beter om de vaccinatie uit te stellen.

Dat hangt af van de aard van jouw aandoening en van welke medicijnen je gebruikt. Tijdens jouw afspraak geeft de reizigersverpleegkundige in samenspraak met een van onze artsen jou een persoonlijk advies.

Alle vaccins kunnen bijwerkingen geven maar de meeste mensen ondervinden weinig of geen klachten van de vaccinaties.

Je ontvangt 24 uur nadat je bij ons gevaccineerd bent een factuur via de e-mail. De factuur dient binnen 7 dagen betaald te zijn. Je hoeft de factuur niet van tevoren te voldoen – dit mag na de vaccinatie of het consult.

Coronavaccin

Helaas kunnen wij (nog) niet beschikken over het Corona vaccin. Dit zal mogelijk in de toekomst veranderen.

Tussen het corona vaccin en alle andere vaccins moet minimaal 7 dagen zitten.

Er wordt momenteel geen enkel vaccin gelijktijdig met het corona vaccin toegediend. Er moet ten alle tijd 7 dagen tussen het andere vaccin en het corona vaccin zitten.

Gang van zaken tijdens consult

Ja, tijdens de eerste afspraak krijg je meteen je vaccinatie(s). Sommige inentingen heb je meerdere keren nodig. Hiervoor wordt een vervolgafspraak gemaakt.

De reizigersverpleegkundige schrijft het recept uit. Deze wordt doorgestuurd naar en verwerkt door eFarma, onze leverancier. Zij sturen je een e-mail met een bevestiging  en de nota. Indien je het recept zelf mee neemt naar je lokale apotheek, dan kun je ze daar afrekenen. Het is aan te raden vooraf te vragen bij je lokale apotheek of de malariatabletten op voorraad zijn.

De reizigersverpleegkundige bespreekt tijdens het consult waar je precies heen gaat en wat je gaat doen. Vervolgens vertellen we je over gezondheidsproblemen waar je op reis mee te maken kunt krijgen, zoals reizigersdiarree, auto-ongevallen of hoogteziekte. Daarna krijg je de inentingen. Tot slot kan de verpleegkundige een vaccinatieboekje voor je maken waarin staat welke inentingen je hebt gekregen.

Wij versturen een factuur binnen 24 uur na de afspraak. Deze factuur kun je indienen bij je zorgverzekeraar wanneer je voor vergoeding in aanmerking komt. Let op! Vergoedingen voor vaccinaties komen nooit uit de basisverzekeringen.

Ja, uiteraard beslis je zelf of je de aanbevolen vaccinaties ook wilt laten zetten.

Wanneer je minderjarig bent dan dien je samen met een van je ouders/verzorgers naar het consult te komen.

Een vaccinatieboekje (alleen als je al eerder vaccinaties voor reizen hebt gehad). Verder eventuele medicijnen en een ID-kaart, rijbewijs of paspoort, voor je burgerservicenummer.

Indien je de vaccinaties bij ons hebt gekregen kunt je een nieuw boekje aanvragen via het sturen van een e-mail. Na betaling van €14,00 krijg je een nieuwe boekje thuisgestuurd. Het is niet mogelijk om langs te komen op een van onze vestigingen om een nieuw boekje te halen. Let op! Noem altijd uw huidige postadres in uw aanvraag.

Neem telefonisch contact met ons op tussen 08.30 uur en 17.00 uur, of stuur een email. Indien je een email stuurt, wil je dan hierin vermelden op welke dag en op welke vestiging je de afspraak hebt gemaakt. Op zaterdag en zondag zijn wij momenteel telefonisch gesloten.

Zeker, via deze link je onze algemene voorwaarden vinden.

Vaccinatieboekje

V: Krijg ik een vaccinatieboekje mee?

A: Als je nog geen vaccinatieboekje hebt krijg je van ons een vaccinatieboekje mee. Je betaalt hiervoor een klein bedrag, klik op prijs vaccinatieboekje voor de precieze prijs. Als je al wel een vaccinatieboekje hebt worden daarin de stempels van je nieuwe inentingen gezet.

V: Is een vaccinatieboekje verplicht?

A: Een vaccinatieboekje is alleen verplicht als je naar een land reist waar een inenting verplicht is. Dit geldt vooral voor gele koorts vaccinatie en soms voor een meningitis inenting.

Over Vaccinaties op Reis

V: Inentingen haal je toch bij de GGD, zijn jullie wel betrouwbaar?

A: Jazeker, we voldoen aan alle regels en zijn ook erkend door het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering (LCR). De adviezen en inentingen worden gegeven door verpleegkundigen die specifieke opleidingen hebben gevolgd en ook erkend zijn door het LCR, net als de eindverantwoordelijk arts. Alle verpleegkundigen hebben minimaal een half jaar, maar soms meer dan tien jaar ervaring met het adviseren van reizigers.

We lopen net een stapje harder om je goed te helpen; bij ons kun je vaak snel terecht (ook ’s avonds) en voor last-minute prikken proberen we je snel te helpen.