Heb je nog vragen?

Bekijk hier het overzicht van de meest gestelde vragen. We doen ons uiterste best om je vraag zo goed mogelijk te beantwoorden.

var icon

Online afspraak plannen

Hoe maak ik online een afspraak voor een reisvaccinatieafspraak?

Druk op de knop; ‘Maak een afspraak’, geef aan wat je reisbestemming is, selecteer een locatie bij je in de buurt en bekijk de beschikbare tijdsopties. Hierna vul je de gevraagde gegevens in, en bevestig je de afspraak. In het scherm zie je welke opties je geselecteerd hebt en welke vaccinaties worden aanbevolen.

Wanneer moet ik betalen?

Voor reisvaccinaties en overige diensten betaal je ter plaatse, tijdens het consult. Dit gebeurd voorafgaand aan het plaatsen van de vaccinaties.

Vergeet je telefoon niet mee te nemen zodat je de QR-code voor de betaling kan scannen met de camera van je telefoon. Dan kun je direct met bijvoorbeeld iDeal betalen. De Factuur krijg je 24 uur na de afspraak automatisch per mail toegestuurd.

Zakelijke klanten betalen niet vooraf. De factuur zal automatisch naar de werkgever worden gestuurd, indien de werknemer een unieke meldcode van zijn werkgever heeft gebruikt.

Kan ik een afspraak plannen voor mijn gezin?

Ja, dat kan. Tijdens het online plannen van de afspraak geef je dit aan.

Mijn afspraak wijzigen/annuleren

Afspraak wijzigen

Afspraak wijzigen? Dat kan kosteloos tot 12 uur van tevoren!
Verhinderd? Dat kan gebeuren. Laat het ons op tijd weten, dan helpen we je graag met een nieuwe afspraak en voorkom je annuleringskosten.
Bel ons op 085 024 0040 (werkdagen 09.00 – 17.00) om je afspraak te verzetten. We helpen je graag verder.

Afspraak annuleren? Dat kan kosteloos tot 48 uur van tevoren!
Ben je verhinderd? Dat kan gebeuren. Je kunt de afspraak verplaatsen of tot 48 uur voor aanvang kosteloos annuleren.

Annulerings- en no-show kosten
Indien je jouw afspraak niet tijdig annuleert of verplaatst, kunnen wij annuleringskosten in rekening brengen. Deze bedragen €29,95 per persoon.

 

Afspraak annuleren

Je kunt je afspraak annuleren via de knop ‘Afspraak annuleren’ in de bevestigingsmail.

Afspraak annuleren? Dat kan kosteloos tot 48 uur van tevoren!
Ben je verhinderd? Dat kan gebeuren. Je kunt de afspraak verplaatsen of tot 48 uur voor aanvang kosteloos annuleren.

Annulerings- en no-show kosten
Indien je jouw afspraak niet tijdig annuleert of verplaatst, kunnen wij annuleringskosten in rekening brengen. Deze bedragen €29,95 per persoon.

Afspraak wijzigen? Dat kan kosteloos tot 12 uur van tevoren!
Verhinderd? Dat kan gebeuren. Laat het ons op tijd weten, dan helpen we je graag met een nieuwe afspraak en voorkom je annuleringskosten.
Bel ons op 085 024 0040 (werkdagen 09.00 – 17.00) om je afspraak te verzetten. We helpen je graag verder.

Annuleringskosten

Annulerings- en no-show kosten
Indien je jouw afspraak niet tijdig annuleert of verplaatst, kunnen wij annuleringskosten in rekening brengen. Deze bedragen €29,95 per persoon.

Afspraak annuleren? Dat kan kosteloos tot 48 uur van tevoren!
Ben je verhinderd? Dat kan gebeuren. Je kunt de afspraak verplaatsen of tot 48 uur voor aanvang kosteloos annuleren.

Afspraak wijzigen? Dat kan kosteloos tot 12 uur van tevoren!
Verhinderd? Dat kan gebeuren. Laat het ons op tijd weten, dan helpen we je graag met een nieuwe afspraak en voorkom je annuleringskosten.
Bel ons op 085 024 0040 (werkdagen 09.00 – 17.00) om je afspraak te verzetten. We helpen je graag verder.

Ik wil het aantal personen wijzigen voor de afspraak, hoe doe ik dat?

Hiervoor kun je contact opnemen met ons call center (werkdagen 09.00 – 13.00) via 085-0240040 of mailen naar [email protected].

Persoonsgegevens

Waarom wordt er naar mijn BSN-nummer gevraagd?

Wettelijke verplichting (Wbsn-z)

  • Als zorgverlener zijn we verplicht om je BSN te gebruiken op grond van de Wet gebruik burgerservicenummer in de zorg (Wbsn-z).

  • Deze wet moet bijdragen aan betere gegevensuitwisseling en veiligheid in de zorg.

Unieke identificatie

  • Het BSN voorkomt verwarring tussen mensen met dezelfde naam of geboortedatum.

  • Het zorgt ervoor dat jouw medische gegevens correct worden gekoppeld aan jouw persoon.

Veilige communicatie met andere zorgverleners

  • Denk aan apotheken, huisartsen, ziekenhuizen of het RIVM: via je BSN kunnen zij op een veilige manier gegevens uitwisselen als dat nodig is voor jouw behandeling.

 

Waar moet ik mijn persoonsgegevens invullen?

Let op: vul je persoonsgegevens precies in zoals vermeld op je identiteitsbewijs (of het document waarmee je reist).

We gebruiken deze gegevens voor het aanmaken van het gele vaccinatieboekje en – indien nodig – voor het uitschrijven van recepten voor je reis.

Dezelfde naam verschijnt ook op de factuur die je na afloop van ons ontvangt.

Ben je verzekerd voor reizigersgeneeskundige zorg? Dan heb je deze factuur nodig om te kunnen declareren bij je zorgverzekeraar.

Waarom moet ik mijn medische gegevens invullen?

Voor onze verpleegkundigen en artsen is het belangrijk om op de hoogte te zijn van eventuele ziekten en medicijngebruik.

Sommige vaccinaties mogen namelijk niet worden gegeven bij bepaalde aandoeningen of medicijnen. In andere gevallen zijn juist extra vaccinaties of een recept voor bijvoorbeeld een antibioticum tegen reizigersdiarree nodig.

Alle informatie die je invult wordt strikt vertrouwelijk behandeld. Wij zijn gebonden aan het medisch beroepsgeheim. Alleen geautoriseerd personeel van Vaccinaties op Reis binnen onze organisatie heeft toegang tot jouw medische gegevens.

Reisvaccinaties Algemeen

Welke vaccinatie(s) heb ik nodig voor mijn reis of vakantie?

Welke vaccinaties je nodig hebt, hangt af van:

  • het land of de landen die je bezoekt,

  • de duur van je verblijf,

  • het type reis (bijvoorbeeld backpacken, resortvakantie, zakenreis),

  • en je persoonlijke gezondheidssituatie.

Op onze website kun je gemakkelijk per land bekijken welke vaccinaties worden aangeraden of verplicht. Bekijk welke vaccinaties jij wellicht nodig hebt: https://www.vaccinatiesopreis.nl/bestemmingen-a-z

Twijfel je of heb je een bijzondere situatie? Deel alle relevante informatie voorafgaand- of tijdens je afspraak, zodat onze arts of verpleegkundige je zo goed mogelijk kan adviseren.

 

Wanneer moet ik mij laten vaccineren?

Hoe eerder je je laat vaccineren, hoe beter je beschermd bent tijdens jouw reis. Maak daarom bij voorkeur 4 tot 6 weken voor jouw vertrek een afspraak bij een van onze vestigingen. Reisvaccinaties hebben een lange beschermingsduur, soms wel tot 35 jaar en sommige vaccinaties kunnen ook kort voor vertrek nog worden gegeven.

Voor gewone vakanties van een paar weken is het verstandig om minimaal twee weken van tevoren te komen. Voor landen waar alleen een hepatitis A of DTP vaccinatie wordt aanbevolen is het ook nog zinvol om nog korter voor jouw vertrek langs te komen. Als je langer dan drie maanden gaat reizen kun je het beste minimaal een half jaar van tevoren langs komen.

Ik ga over een paar dagen al op reis, is het nog zinvol om inentingen te nemen?

Jazeker, het is altijd de moeite waard om toch een afspraak te maken. De DTP en de Hepatitis A vaccinaties, die voor bijna alle landen worden aanbevolen, zijn nog zinvol tot op de dag van vertrek.

Krijg ik alle reisvaccinaties tegelijk

Al tijdens het eerste consult krijg je jouw vaccinaties. Bijna alle vaccinaties kunnen op hetzelfde moment gegeven worden. Sommige vaccinaties worden in een serie van 2 of 3 prikken gegeven. Voor die vaccinaties moet je meerdere afspraken maken. Wij maken deze vervolgafspraken tijdens het consult, neem daarom jouw agenda mee naar de afspraak.

Heeft mijn kind ook reisvaccinaties nodig?

Ja, dat is in veel gevallen aan te raden. Kinderen zijn tijdens een reis net zo vatbaar (of soms zelfs kwetsbaarder) voor bepaalde infectieziekten als volwassenen.

Hoewel kinderen in Nederland via het Rijksvaccinatieprogramma (RVP) al bescherming krijgen tegen veel ziekten, zijn er reisgerelateerde ziektes waarvoor geen standaardvaccinatie is opgenomen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Hepatitis A

  • Buiktyfus

  • Rabiës (hondsdolheid)

  • Gele koorts (verplicht voor sommige landen)

  • Japanse encefalitis (bij reizen naar bepaalde Aziatische gebieden)

 

Of en welke vaccinaties nodig zijn, hangt o.a. af van:

  • het reisland en -regio

  • de duur van de reis

  • het type reis (bijv. rondreizen, verblijf op het platteland, familiebezoek)

  • de leeftijd en gezondheidstoestand van je kind

 

Let op!

Laat je kind op tijd vaccineren – sommige vaccins hebben een inwerktijd of zijn in meerdere doses nodig.

Hoe lang blijf ik beschermd na een reisvaccinatie?

De beschermingsduur verschilt per vaccin. Sommige vaccinaties bieden jarenlang bescherming, andere moeten regelmatig worden herhaald. Hieronder vind je een overzicht van de meest voorkomende reisvaccinaties en hun geldigheidsduur:

Beschermingsduur per vaccin:

  • DTP (difterie, tetanus, polio):

    10 jaar bescherming na vaccinatie.

  • Hepatitis A:

    1 jaar bescherming na de eerste prik.

    35 jaar of langer na de herhalingsprik (minimaal 6 maanden na de eerste).

    Bij volledige vaccinatieserie is in veel gevallen levenslange bescherming aannemelijk.

  • Hepatitis B:

    Minimaal 35 jaar, vaak levenslang, na een volledige serie van 3 vaccinaties.

    Bescherming is langdurig, vooral bij goede antistofopbouw.

  • Buiktyfus:

    ✔️ 3 jaar bescherming bij vaccinatie via injectie.

    Bij orale variant (capsules): bescherming korter, meestal 1 jaar.

  • Gele koorts:

    Levenslang na één volledige vaccinatie.

    Dit is ook internationaal erkend als bewijs voor inreismaatregelen.

  • Rabiës (hondsdolheid):

    5 jaar na een pre-expositie (vooraf) vaccinatieserie.

    Bij prikken vóór de reis is alleen een “booster” nodig bij contact met een dier, geen volledige behandeling meer.

  • Japanse encefalitis:

    1–2 jaar na volledige vaccinatieserie (afhankelijk van vaccinmerk).

    Herhaling nodig bij hernieuwd risico.

TIP! laat je vaccinatiestatus regelmatig controleren

Ga je vaker of langer op reis? Dan is het verstandig om je vaccinatiestatus te laten controleren. Onze artsen of verpleegkundigen kunnen precies aangeven of een herhaling nodig is.

Tip 2: neem je gele vaccinatieboekje mee naar je afspraak – zo hebben we direct inzicht in eerdere vaccinaties.

Moet ik malariatabletten gebruiken?

Of malariatabletten nodig zijn tijdens je reis, hangt af van:

  • het land of de regio die je bezoekt,

  • de duur van je verblijf,

  • het seizoen,

  • het type reis (bijv. backpacken, luxe resort, platteland),

  • en jouw persoonlijke gezondheidssituatie.

Kan ik ook voor iemand anders een recept krijgen?

Om een recept voor malariatabletten of andere reizigersmedicatie te mogen uitschrijven, moet er altijd een medisch adviesgesprek plaatsvinden. Dat betekent dat degene voor wie het recept bedoeld is:

  • aanwezig moet zijn bij de afspraak, of

  • schriftelijk toestemming heeft gegeven, én

  • alle medische gegevens vooraf zijn ingevuld (zoals medicijngebruik, allergieën en gezondheidstoestand)

Bijvoorbeeld: je mag een afspraak plannen voor je kind, partner of ouder. Bij kinderen onder de 16 jaar is toestemming van een ouder/verzorger verplicht.

Wanneer moet ik beginnen met het innemen van de malariatabletten?

Dat hangt af van welk type malariatablet je krijgt voorgeschreven. Er zijn verschillende soorten, en elk heeft zijn eigen startmoment en inname-instructies.

Persoonlijk advies & recept

Tijdens je afspraak bespreekt de reizigersverpleegkundige welke malariatablet het beste bij jou past, op basis van je bestemming, duur van de reis en je gezondheid.

Ik heb koorts. Kan ik mij laten vaccineren?

Ik het algemeen geldt:

Bij koorts (vanaf 38,0°C of hoger) is het beter om je vaccinatie uit te stellen.

Een lichte verkoudheid of milde klachten zonder koorts vormen meestal geen bezwaar. Maar bij koorts of als je je echt ziek voelt, kan je lichaam minder goed reageren op het vaccin – of juist heftiger.

Daarnaast kunnen eventuele bijwerkingen van de vaccinatie (zoals spierpijn of lichte verhoging) samenvallen met je ziekteklachten, waardoor het moeilijker wordt om te beoordelen wat waar vandaan komt.

Wat kun je doen?

  • Voel je je niet fit of heb je koorts? Neem dan contact met ons op.

  • We verzetten je afspraak graag kosteloos, zolang je dit minimaal 12 uur van tevoren laat weten.

Bel ons via 085 024 0040 of stuur een e-mail naar [email protected]

Ik gebruik antibiotica. Kan ik mij laten vaccineren?

In de meeste gevallen:

ja, je kunt gewoon gevaccineerd worden tijdens een antibioticakuur.

Antibiotica beïnvloeden de werking van de meeste vaccins niet.

Uitzonderingen zijn mogelijk, bijvoorbeeld als:

  • je ernstig ziek bent (hoge koorts, heftige infectie),

  • je een verzwakt immuunsysteem hebt,

  • of het gaat om een levend vaccin, zoals tegen gele koorts.

In die gevallen kan het zijn dat we het vaccinatieadvies aanpassen of de vaccinatie even uitstellen.

Wat kun je het beste doen?

Geef tijdens het maken van de afspraak of bij binnenkomst aan dat je antibiotica gebruikt. Onze arts of reizigersverpleegkundige beoordeelt dan of vaccineren op dat moment verstandig is.

Twijfel je?

Bel ons gerust via 085 024 0040 of stuur een mail naar [email protected].

Ik heb een aandoening en ik gebruik medicijnen. Kan ik mij laten vaccineren?

In de meeste gevallen:

ja, ook met een chronische aandoening of medicatie kun je veilig worden gevaccineerd.

Sterker nog: voor veel mensen met een medische aandoening is vaccinatie juist extra belangrijk, omdat ze meer risico lopen bij infectieziekten.

Wel is het belangrijk dat onze arts of reizigersverpleegkundige weet:

  • welke aandoening(en) je hebt,

  • welke medicijnen je gebruikt (ook immunosuppressiva zoals prednison of methotrexaat),

  • en of je bijvoorbeeld allergisch bent voor bepaalde stoffen.

Zo kunnen we beoordelen:

  • welke vaccins veilig en geschikt zijn,

  • of er bijwerkingen of interacties zijn om rekening mee te houden,

  • en of aanvullende maatregelen nodig zijn (zoals een extra vaccinatie of recept).

Wat kun je het beste doen?

Vul je medische gegevens zorgvuldig in bij het maken van een afspraak. Tijdens het consult kijken we samen wat het beste vaccinatieadvies is voor jouw gezondheidssituatie.

Word ik ziek van de vaccinaties?

Nee, je wordt niet ziek van een vaccin. Maar het is wel mogelijk dat je lichte bijwerkingen krijgt, zoals:

  • een pijnlijke of rode arm op de prikplek,

  • lichte spierpijn of vermoeidheid,

  • soms wat verhoging of koorts.

Deze klachten zijn kortdurend en onschuldig. Ze zijn juist een teken dat je lichaam afweer opbouwt tegen de ziekte waarvoor je gevaccineerd wordt. Meestal verdwijnen de klachten binnen 1 tot 2 dagen.

Belangrijk om te weten!

  • Je krijgt géén ziekte van het vaccin zelf. De meeste vaccins bevatten géén levende ziekteverwekkers, en als dat wel zo is (zoals bij het gelekoortsvaccin), zijn ze sterk verzwakt en onschadelijk voor gezonde mensen.

  • Voel je je al niet fit of heb je koorts? Dan is het soms beter om de vaccinatie uit te stellen.

Twijfel je?

Geef het gerust aan tijdens je afspraak – onze arts of reizigersverpleegkundige kijkt met je mee en geeft persoonlijk advies.

Tijdens het consult

Krijg ik mijn vaccinaties meteen tijdens de eerste afspraak?

Ja, in de meeste gevallen krijg je de vaccinaties direct tijdens je eerste afspraak.

Tijdens het consult bespreekt de reizigersverpleegkundige of arts jouw reisplannen, gezondheid en medicijngebruik. Op basis daarvan wordt bepaald welke vaccinaties je nodig hebt – en als je akkoord bent, worden deze meteen toegediend.

Goed om te weten:

  • Voor sommige vaccinaties is een herhaalprik nodig (bijvoorbeeld bij Hepatitis A of B). We plannen die dan meteen met je in.

  • In uitzonderlijke gevallen (bijvoorbeeld bij twijfel over je gezondheid, zwangerschap of bepaalde medicijnen) kan het zijn dat de vaccinatie wordt uitgesteld tot er extra informatie beschikbaar is.

 

Neem je vaccinatieboekje (gele boekje) mee naar de afspraak, dan kunnen we deze meteen aanvullen.

Krijg ik meteen malariapillen mee?

De reizigersverpleegkundige schrijft het recept uit. Deze wordt doorgestuurd naar en verwerkt door eFarma, onze leverancier. Zij sturen je een e-mail met een bevestiging  en de nota. Indien je het recept zelf mee neemt naar je lokale apotheek, dan kun je ze daar afrekenen. Het is aan te raden vooraf te vragen bij je lokale apotheek of de malariatabletten op voorraad zijn.

Wat gebeurt er tijdens mijn afspraak?

De reizigersverpleegkundige bespreekt tijdens het consult waar je precies heen gaat en wat je gaat doen. Vervolgens vertellen we je over gezondheidsproblemen waar je op reis mee te maken kunt krijgen, zoals reizigersdiarree, auto-ongevallen of hoogteziekte. Daarna krijg je de inentingen. Tot slot kan de verpleegkundige een vaccinatieboekje voor je maken waarin staat welke inentingen je hebt gekregen.

Wij versturen een factuur binnen 24 uur na de afspraak. Deze factuur kun je indienen bij je zorgverzekeraar wanneer je voor vergoeding in aanmerking komt. Let op! Vergoedingen voor vaccinaties komen nooit uit de basisverzekeringen.

Mag ik zelf bepalen wat ik krijg?

Ja, uiteraard beslis je zelf of je de aanbevolen vaccinaties ook wilt laten zetten.

Waarom moet ik consultkosten betalen?

Vaccinaties Op Reis rekent consultkosten per persoon, per afspraak met onze verpleegkundigen. Hoeveel de consultkosten bedragen hangt af van de aard van de afspraak.
Vaccinaties op reis kent 2 tarieven voor een consult

Het tarief voor een standaardconsult wordt in rekening gebracht elke nieuwe reis.
De kosten voor een standaardconsult omvatten uit o.a.
– advies vaccinaties, malariapillen etc. op basis van je medische achtergrond, medicijnen, vaccinaties, reisroute;
– toedienen geadviseerde vaccinaties;
– voorlichting over het voorkomen en behandelen van ongemakken/ziekte op reis zoals reizigersdiarree, rabiës, hoogteziekte, dengue, zika. Dit alles afgestemd op jouw reisroute;
– handelingen van medisch personeel en materialen;
– informatiemateriaal;
– administratie- en huisvestingskosten.

Wij berekenen het tarief voor een herhaalconsult wanneer uitsluitend tijd vrijgemaakt is voor het geven van een vaccinatie als vervolg op een, tijdens basisconsult bij Vaccinaties op Reis, afgesproken schema. De kosten hiervan zijn daarom lager dan die van een standaard consult. Tijdens een herhaalconsult wordt geen advies meer gegeven.

Naast de consultkosten kunnen er ook andere kosten in rekening worden gebracht voor bijvoorbeeld vaccins, een recept, een vaccinatieboekje of een product tegen muggen of diarree.

Je betaalt de contsultkosten tijdens de afspraak.
Vergeet je telefoon niet mee te nemen zodat je de QR-code voor de betaling kan scannen met de camera van je telefoon. Dan kun je direct met bijvoorbeeld iDeal betalen.

Moet iedereen op dezelfde afspraak apart consultkosten betalen? We krijgen toch allemaal hetzelfde te horen?

Iedere bezoeker betaalt consultkosten, ook kinderen, omdat het advies en de toe te dienen vaccinaties per persoon kunnen verschillen.

Ik ben minderjarig. Mag ik naar het consult komen?

Wanneer je minderjarig bent dan dien je samen met een van je ouders/verzorgers naar het consult te komen.

Wat moet ik meenemen naar het consult?

Een vaccinatieboekje (alleen als je al eerder vaccinaties voor reizen hebt gehad). Verder eventuele medicijnen en een ID-kaart, rijbewijs of paspoort, voor je burgerservicenummer. En vergeet je telefoon niet zodat je de QR-code voor de betaling kan scannen met de camera van je telefoon. Dan kun je direct met bijvoorbeeld iDeal betalen.

Ik ben mijn vaccinatieboekje kwijt. Kan ik een nieuwe krijgen?

Indien je de vaccinaties bij ons hebt gekregen kunt je tijdens een afspraak bij ons een nieuw boekje krijgen. Dit het liefst op de vestiging waar je de vaccinaties ook hebt gekregen. Mocht je verder geen reisadvies nodig hebben kan je hiervoor online een “herhaalafspraak” voor boeken. Mocht je twijfelen, bel dan voor een afspraak tussen 08:30 en 13:00 uur.

Hoe kan ik de afspraak die ik gemaakt heb voor reisadvies en reisvaccinaties verplaatsen of afzeggen?

Neem telefonisch contact met ons op tussen 08.30 uur en 13.00 uur, of stuur een email. Indien je een email stuurt, wil je dan hierin vermelden op welke dag en op welke vestiging je de afspraak hebt gemaakt. Op zaterdag en zondag zijn wij momenteel telefonisch gesloten.

Kan ik jullie algemene voorwaarden ergens lezen?

Zeker, via deze link je onze algemene voorwaarden vinden.

Vaccinatieboekje

Krijg ik een vaccinatieboekje mee?

Als je nog geen vaccinatieboekje hebt krijg je van ons een vaccinatieboekje mee. Je betaalt hiervoor een klein bedrag, klik op prijs vaccinatieboekje voor de precieze prijs. Als je al wel een vaccinatieboekje hebt worden daarin de stempels van je nieuwe inentingen gezet.

Is een vaccinatieboekje verplicht?

Een vaccinatieboekje is alleen verplicht als je naar een land reist waar een inenting verplicht is. Dit geldt vooral voor gele koorts vaccinatie en soms voor een meningitis inenting.

Over Vaccinaties op reis

Inentingen haal je toch bij de GGD, zijn jullie wel betrouwbaar?

Jazeker, we voldoen aan alle regels en zijn ook erkend door het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering (LCR). De adviezen en inentingen worden gegeven door verpleegkundigen die specifieke opleidingen hebben gevolgd en ook erkend zijn door het LCR, net als de eindverantwoordelijk arts. Alle verpleegkundigen hebben minimaal een half jaar, maar soms meer dan tien jaar ervaring met het adviseren van reizigers.