Heb je nog vragen?

Bekijk hier het overzicht van de meest gestelde vragen. We doen ons uiterste best om je vraag zo goed mogelijk te beantwoorden.

var icon

Online afspraak plannen

Hoe maak ik online een afspraak voor een reisvaccinatieafspraak?

Druk op de knop; ‘Maak een afspraak’, geef aan wat je reisbestemming is, selecteer een locatie bij je in de buurt en bekijk de beschikbare tijdsopties. Hierna vul je de gevraagde gegevens in, en bevestig je de afspraak. In het scherm zie je welke opties je geselecteerd hebt en welke vaccinaties worden aanbevolen.

Wanneer moet ik betalen?

Voor reisvaccinaties en overige diensten betaal je ter plaatse, tijdens het consult. Dit gebeurd voorafgaand aan het plaatsen van de vaccinaties.

Vergeet je telefoon niet mee te nemen zodat je de QR-code voor de betaling kan scannen met de camera van je telefoon. Dan kun je direct met bijvoorbeeld iDeal betalen. De Factuur krijg je 24 uur na de afspraak automatisch per mail toegestuurd.

Zakelijke klanten betalen niet vooraf. De factuur zal automatisch naar de werkgever worden gestuurd, indien de werknemer een unieke meldcode van zijn werkgever heeft gebruikt.

Kan ik een afspraak plannen voor mijn gezin?

Ja, dat kan. Tijdens het online plannen van de afspraak geef je dit aan.

Mijn afspraak wijzigen/annuleren

Ik wil mijn afspraak annuleren. Hoe doe ik dat?

De afspraak kun je annuleren via de knop ‘Afspraak annuleren’ in de bevestigingsmail.

De afspraak mag tot 12 uur voor de afspraak kosteloos geannuleerd worden. Binnen 12 uur voor de afspraak zal het consult gerekend worden.

Tot wanneer kan ik mijn afspraak annuleren?

Je kunt de afspraak kosteloos annuleren tot 12 uur voor de afspraak. Dit kan gemakkelijk via de link in de e-mail bevestiging.

Mocht je de afspraak binnen 12 uur voor de afspraak annuleren of niet verschijnen op de afspraak, dan zullen er ‘no show’ kosten worden doorberekend van €29,95.

Ik wil mijn afspraak wijzigen, hoe doe ik dat?

U mag ons altijd bellen om een afspraak te verzetten (tel. 085-0240040). Op deze manier zal de betaling meegenomen worden naar de nieuwe afspraak. Eventueel mag u ons uiteraard ook altijd een e-mail sturen ([email protected]).

Ik wil het aantal personen wijzigen voor de afspraak, hoe doe ik dat?

Hiervoor kun je contact opnemen met ons call center (via 085-0240040) of mailen naar [email protected].

Persoonsgegevens

Waarom moet ik mijn persoonsgegevens invullen?

Bij het invullen van je persoonsgegevens is het heel belangrijk dat je je gegevens opgeeft zoals vermeld in jouw identiteitsbewijs (of het document waarmee je gaat reizen).

Dit omdat wij deze gegevens gebruiken voor de aanmaak van een geel vaccinatieboekje en voor het uitschrijven van recepten, als dit voor jouw reis nodig is. Ook komt deze naam op de factuur, die je na afloop van ons krijgt. Als je verzekerd bent voor reizigersgeneeskundige zorg, heb je deze factuur nodig voor de declaratie je zorgverzekeraar.

Waar moet ik mijn persoonsgegevens invullen?

Na het maken van de afspraak, ontvang je een bevestiging per email. Als je de link in de email opent, kom je op een pagina waar je de benodigde gegevens kan aanvullen. Let er op dat je dit correct en volledig doet.

Waarom moet ik mijn medische gegevens invullen?

Voor onze verpleegkundigen en artsen is het van belang om meer te weten over uw (eventuele) ziekten en uw medicijngebruik. Dit omdat sommige vaccinaties niet gegeven kunnen worden bij bepaalde ziekten of medicijngebruik. Andere ziekten zijn juist een aanleiding voor een extra vaccinatie of een antibioticum recept tegen reizigersdiarree.

Wij zijn gebonden aan het medisch beroepsgeheim; alle informatie die je invult wordt dus vertrouwelijk behandeld en niet doorgegeven aan derden. Alleen personeel van Vaccinaties op reis, binnen onze organisatie hebben toegang tot jouw medische gegevens.

Reisvaccinaties Algemeen

Welke reisvaccinatie(s) heb ik nodig voor mijn reis/vakantie?

Op deze website vind je onder vaccinaties per land informatie over welke vaccinaties en inentingen worden aanbevolen. Dit is een algemeen advies. Welke reisvaccinaties je uiteindelijk nodig hebt, hangt af van jouw persoonlijke gezondheid, vaccinaties die je eerder hebt gekregen en aard van het bezoek aan het land. Ook spelen de accommodatie en de activiteiten tijdens jouw reis een rol in het advies. Daarom is het belangrijk om voor de afspraak jouw reisadvies en gezondheidsverklaring in te vullen. Tijdens een afspraak bespreekt de vaccinatie verpleegkundige met jou persoonlijk welke reisvaccinaties jij nodig hebt.

Wanneer moet ik mij laten vaccineren?

Hoe eerder je je laat vaccineren, hoe beter je beschermd bent tijdens jouw reis. Maak daarom bij voorkeur 4 tot 6 weken voor jouw vertrek een afspraak bij een van onze vestigingen. Reisvaccinaties hebben een lange beschermingsduur, soms wel tot 35 jaar en sommige vaccinaties kunnen ook kort voor vertrek nog worden gegeven.

Voor gewone vakanties van een paar weken is het verstandig om minimaal twee weken van tevoren te komen. Voor landen waar alleen een hepatitis A of DTP vaccinatie wordt aanbevolen is het ook nog zinvol om nog korter voor jouw vertrek langs te komen. Als je langer dan drie maanden gaat reizen kun je het beste minimaal een half jaar van tevoren langs komen. Klik op de volgende link voor meer informatie.

Ik ga over een paar dagen al op reis, is het nog zinvol om inentingen te nemen?

Jazeker, het is altijd de moeite waard om toch een afspraak te maken. De DTP en de hepatitis A vaccinaties, die voor bijna alle landen worden aanbevolen, zijn nog zinvol tot op de dag van vertrek.

Krijg ik alle reisvaccinaties tegelijk

Al tijdens het eerste consult krijg je jouw vaccinaties. Bijna alle vaccinaties kunnen op hetzelfde moment gegeven worden. Sommige vaccinaties worden in een serie van 2 of 3 prikken gegeven. Voor die vaccinaties moet je meerdere afspraken maken. Wij maken deze vervolgafspraken tijdens het consult, neem daarom jouw agenda mee naar de afspraak.

Heeft mijn kind ook reisvaccinaties nodig?

Binnen het Rijksvaccinatieprogramma krijgen kinderen niet tegen alle ziekten vaccinaties. Bijvoorbeeld niet tegen Hepatitis A en buiktyfus. Daarom is het soms ook nodig om kinderen te vaccineren voor een reis naar het buitenland.

Hoe lang blijf ik beschermd na een reisvaccinatie?

De beschermingsduur is niet voor alle vaccinaties gelijk.
DTP: 10 jaar bescherming;
Hepatitis A: 1 jaar na de 1e prik , en na de 2e prik (herhalingsprik) 35 jaar;
Hepatitis B: na 3 inentingen minimaal 35 jaar maar hoogstwaarschijnlijk levenslange bescherming;
Buiktyfus: 3 jaar bescherming;
Gele koorts: levenslang bescherming.

Is het nodig om malariatabletten te gebruiken?

Of het nodig is om malariatabletten te gebruiken, en zo ja welke, hangt af van het land of de landen die je gaat bezoeken en hoe lang jouw reis duurt. Tijdens jouw afspraak geeft de reizigersverpleegkundige jou hierover een persoonlijk advies.

Kan ik ook voor iemand anders een recept krijgen?

Nee, iedereen moet hiervoor persoonlijk een afspraak maken.

Wanneer moet ik beginnen met het innemen van de malariatabletten?

Dat is afhankelijk van welk malariamiddel je gaat gebruiken . Vaak kun je kort voor vertrek beginnen met het slikken van malariapillen.

Ik heb koorts. Kan ik mij laten vaccineren?

Bij koorts is het niet verstandig om je te laten vaccineren. Je kunt dan beter de afspraak verzetten. Neem hiervoor telefonisch contact met ons op of stuur ons een email.

Ik gebruik antibiotica. Kan ik mij laten vaccineren?

Dat hangt af van de reden waarom je antibiotica gebruikt. Als je een acute infectieziekte hebt is het beter om de vaccinatie uit te stellen.

Ik heb een aandoening en ik gebruik medicijnen. Kan ik mij laten vaccineren?

Dat hangt af van de aard van jouw aandoening en van welke medicijnen je gebruikt. Tijdens jouw afspraak geeft de reizigersverpleegkundige in samenspraak met een van onze artsen jou een persoonlijk advies.

Word ik ziek van de vaccinaties?

Alle vaccins kunnen bijwerkingen geven maar de meeste mensen ondervinden weinig of geen klachten van de vaccinaties. De meest gegeven vaccins, DTP en Hepatitis A zijn een ander type vaccin dan het Corona vaccin. Dit type vaccin geeft in het algemeen weinig bijwerkingen. En als er bijwerkingen zijn, zijn het meestal heel lokale bijwerkingen, zoals spierpijn (bij DTP), roodheid of lichte zwelling van de arm.

Tijdens het consult

Krijg ik mijn vaccinaties meteen tijdens de eerste afspraak?

Ja, tijdens de eerste afspraak krijg je meteen je vaccinatie(s). Sommige inentingen heb je meerdere keren nodig. Hiervoor wordt een vervolgafspraak gemaakt.

Krijg ik meteen malariapillen mee?

De reizigersverpleegkundige schrijft het recept uit. Deze wordt doorgestuurd naar en verwerkt door eFarma, onze leverancier. Zij sturen je een e-mail met een bevestiging  en de nota. Indien je het recept zelf mee neemt naar je lokale apotheek, dan kun je ze daar afrekenen. Het is aan te raden vooraf te vragen bij je lokale apotheek of de malariatabletten op voorraad zijn.

Wat gebeurt er tijdens mijn afspraak?

De reizigersverpleegkundige bespreekt tijdens het consult waar je precies heen gaat en wat je gaat doen. Vervolgens vertellen we je over gezondheidsproblemen waar je op reis mee te maken kunt krijgen, zoals reizigersdiarree, auto-ongevallen of hoogteziekte. Daarna krijg je de inentingen. Tot slot kan de verpleegkundige een vaccinatieboekje voor je maken waarin staat welke inentingen je hebt gekregen.

Wij versturen een factuur binnen 24 uur na de afspraak. Deze factuur kun je indienen bij je zorgverzekeraar wanneer je voor vergoeding in aanmerking komt. Let op! Vergoedingen voor vaccinaties komen nooit uit de basisverzekeringen.

Mag ik zelf bepalen wat ik krijg?

Ja, uiteraard beslis je zelf of je de aanbevolen vaccinaties ook wilt laten zetten.

Waarom moet ik consultkosten betalen?

Vaccinaties Op Reis rekent consultkosten per persoon, per afspraak met onze verpleegkundigen. Hoeveel de consultkosten bedragen hangt af van de aard van de afspraak.
Vaccinaties op reis kent 2 tarieven voor een consult

Het tarief voor een standaardconsult wordt in rekening gebracht elke nieuwe reis.
De kosten voor een standaardconsult omvatten uit o.a.
– advies vaccinaties, malariapillen etc. op basis van je medische achtergrond, medicijnen, vaccinaties, reisroute;
– toedienen geadviseerde vaccinaties;
– voorlichting over het voorkomen en behandelen van ongemakken/ziekte op reis zoals reizigersdiarree, rabiës, hoogteziekte, dengue, zika. Dit alles afgestemd op jouw reisroute;
– handelingen van medisch personeel en materialen;
– informatiemateriaal;
– administratie- en huisvestingskosten.

Wij berekenen het tarief voor een herhaalconsult wanneer uitsluitend tijd vrijgemaakt is voor het geven van een vaccinatie als vervolg op een, tijdens basisconsult bij Vaccinaties op Reis, afgesproken schema. De kosten hiervan zijn daarom lager dan die van een standaard consult. Tijdens een herhaalconsult wordt geen advies meer gegeven.

Naast de consultkosten kunnen er ook andere kosten in rekening worden gebracht voor bijvoorbeeld vaccins, een recept, een vaccinatieboekje of een product tegen muggen of diarree.

Je betaalt de contsultkosten tijdens de afspraak.
Vergeet je telefoon niet mee te nemen zodat je de QR-code voor de betaling kan scannen met de camera van je telefoon. Dan kun je direct met bijvoorbeeld iDeal betalen.

Moet iedereen op dezelfde afspraak apart consultkosten betalen? We krijgen toch allemaal hetzelfde te horen?

Iedere bezoeker betaalt consultkosten, ook kinderen, omdat het advies en de toe te dienen vaccinaties per persoon kunnen verschillen.

Ik ben minderjarig. Mag ik naar het consult komen?

Wanneer je minderjarig bent dan dien je samen met een van je ouders/verzorgers naar het consult te komen.

Wat moet ik meenemen naar het consult?

Een vaccinatieboekje (alleen als je al eerder vaccinaties voor reizen hebt gehad). Verder eventuele medicijnen en een ID-kaart, rijbewijs of paspoort, voor je burgerservicenummer. En vergeet je telefoon niet zodat je de QR-code voor de betaling kan scannen met de camera van je telefoon. Dan kun je direct met bijvoorbeeld iDeal betalen.

Ik ben mijn vaccinatieboekje kwijt. Kan ik een nieuwe krijgen?

Indien je de vaccinaties bij ons hebt gekregen kunt je tijdens een afspraak bij ons een nieuw boekje krijgen. Dit het liefst op de vestiging waar je de vaccinaties ook hebt gekregen. Mocht je verder geen reisadvies nodig hebben kan je hiervoor online een “herhaalafspraak” voor boeken. Mocht je twijfelen, bel dan voor een afspraak tussen 08:30 en 13:00 uur.

Hoe kan ik de afspraak die ik gemaakt heb voor reisadvies en reisvaccinaties verplaatsen of afzeggen?

Neem telefonisch contact met ons op tussen 08.30 uur en 13.00 uur, of stuur een email. Indien je een email stuurt, wil je dan hierin vermelden op welke dag en op welke vestiging je de afspraak hebt gemaakt. Op zaterdag en zondag zijn wij momenteel telefonisch gesloten.

Kan ik jullie algemene voorwaarden ergens lezen?

Zeker, via deze link je onze algemene voorwaarden vinden.

Vaccinatieboekje

Krijg ik een vaccinatieboekje mee?

Als je nog geen vaccinatieboekje hebt krijg je van ons een vaccinatieboekje mee. Je betaalt hiervoor een klein bedrag, klik op prijs vaccinatieboekje voor de precieze prijs. Als je al wel een vaccinatieboekje hebt worden daarin de stempels van je nieuwe inentingen gezet.

Is een vaccinatieboekje verplicht?

Een vaccinatieboekje is alleen verplicht als je naar een land reist waar een inenting verplicht is. Dit geldt vooral voor gele koorts vaccinatie en soms voor een meningitis inenting.

Over Vaccinaties op reis

Inentingen haal je toch bij de GGD, zijn jullie wel betrouwbaar?

Jazeker, we voldoen aan alle regels en zijn ook erkend door het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering (LCR). De adviezen en inentingen worden gegeven door verpleegkundigen die specifieke opleidingen hebben gevolgd en ook erkend zijn door het LCR, net als de eindverantwoordelijk arts. Alle verpleegkundigen hebben minimaal een half jaar, maar soms meer dan tien jaar ervaring met het adviseren van reizigers.