Heb je nog vragen?

Bekijk hier het overzicht van de meest gestelde vragen. We doen ons uiterste best om je vraag zo goed mogelijk te beantwoorden.

var icon

Online afspraak plannen

Hoe maak ik online een afspraak voor een reisvaccinatieafspraak?

Druk op de knop; ‘Maak een afspraak’, geef aan wat je reisbestemming is, selecteer een locatie bij je in de buurt en bekijk de beschikbare tijdsopties. Hierna vul je de gevraagde gegevens in, en bevestig je de afspraak. In het scherm zie je welke opties je geselecteerd hebt en welke vaccinaties worden aanbevolen.

Wanneer moet ik betalen?

Voor reisvaccinaties en overige diensten betaal je ter plaatse, tijdens het consult. Dit gebeurd voorafgaand aan het plaatsen van de vaccinaties.

Zakelijke klanten betalen niet vooraf. De factuur zal automatisch naar de werkgever worden gestuurd, indien de werknemer een unieke meldcode van zijn werkgever heeft gebruikt.

Kan ik een afspraak plannen voor mijn gezin?

Ja, dat kan. Tijdens het online plannen van de afspraak geef je dit aan.

Mijn afspraak wijzigen/annuleren

Ik wil mijn afspraak annuleren. Hoe doe ik dat?

De afspraak kan je annuleren via de knop ‘Afspraak annuleren’ in de bevestigingsmail. Na het annuleren van de afspraak zal jouw betaalde bedrag binnen 5 werkdagen automatisch teruggestort worden op je bankrekening.

De afspraak mag tot 12 uur voor de afspraak kosteloos geannuleerd worden. Binnen 12 uur voor de afspraak zal er een bedrag van €23,95 verrekend worden.

Tot wanneer kan ik mijn afspraak annuleren?

Je kunt de afspraak kosteloos annuleren tot 12 uur voor de afspraak. Dit kan gemakkelijk via de link in de e-mail bevestiging. Jouw betaalde bedrag zal automatisch terug worden gestort op uw bankrekening.

Mocht je de afspraak binnen 12 uur voor de afspraak annuleren of niet verschijnen op de afspraak, dan zullen er ‘no show’ kosten worden doorberekend van €23,95.

Ik wil mijn afspraak wijzigen, hoe doe ik dat?

U mag ons altijd bellen om een afspraak te verzetten (tel. 085-0240040). Op deze manier zal de betaling meegenomen worden naar de nieuwe afspraak. Eventueel mag u ons uiteraard ook altijd een e-mail sturen (info@vaccinatiesopreis.nl).

Ik wil het aantal personen wijzigen voor de afspraak, hoe doe ik dat?

Hiervoor kun je contact opnemen met ons call center (via 085-0240040) of mailen naar info@vaccinatiesopreis.nl.

Corona en de corona-vrij verklaring

Wat staat er precies in een corona vrij/ non-covid verklaring?

In de verklaring zal worden vermeld:

– De datum en tijd waarop de test is afgenomen
– De datum waarop de verklaring is verzonden
– Dat de test door middel van RT PCR test is afgenomen
– Je naam, geboortedatum en paspoortnummer (of ander soort ID)
– De uitslag (positief of negatief bevonden)

Wat betreft het paspoortnummer, is het belangrijk dat je deze nauwkeurig invult in de vragenlijst. Deze zal tijdens het consult niet meer worden gecontroleerd. De non-covid verklaring is opgesteld in het Engels.

In welke taal is de corona vrij verklaring?

Je ontvangt de verklaring altijd in het Engels. De verklaring is ondertekend door onze arts.

Tot wanneer kan ik mijn corona-vrij verklaring bekijken?

De uitslag is inzichtelijk tot één week na het testmoment. Dit is het termijn waarbinnen de non-covid verklaring uiterlijk geldig is.

Moet ik mijn corona vrijverklaring uitprinten voordat het betreffende land in kan?

Houd er bij vertrek rekening mee dat je de verklaring wellicht uit moet printen. Dit verschilt per land. Hierover kunnen wij geen informatie verstrekken. Dit kun je het beste informeren bij de ambassade van het land van bestemming.

Alle vaccins kunnen bijwerkingen geven maar de meeste mensen ondervinden weinig of geen klachten van de vaccinaties.

Helaas kunnen wij (nog) niet beschikken over het Corona vaccin. Dit zal mogelijk in de toekomst veranderen.

Hoeveel tijd moet ertussen zitten mijn coronavaccin en het andere vaccin zitten?

Tussen het corona vaccin en alle andere vaccins moet minimaal 7 dagen zitten.

Welke vaccin kan niet samen met de coronaprik?

Er wordt momenteel geen enkel vaccin gelijktijdig met het corona vaccin toegediend. Er moet ten alle tijd 7 dagen tussen het andere vaccin en het corona vaccin zitten.

Persoonsgegevens

Waarom moet ik mijn persoonsgegevens invullen?

Bij het invullen van je persoonsgegevens is het heel belangrijk dat je je gegevens opgeeft zoals vermeld in jouw identiteitsbewijs (of het document waarmee je gaat reizen). Dit is belangrijk, omdat deze gegevens worden gebruikt voor het maken van de corona vrij verklaring en worden gematcht met je vaccinaties. Wanneer gegevens op deze verklaring of in het ‘gele boekje’ niet kloppen, is deze ongeldig en loop je het risico dat deze door de opgevraagde instantie niet wordt geaccepteerd.

Waar moet ik mijn persoonsgegevens invullen?

Na het maken van de afspraak, ontvang je een bevestiging per email. Als je de link in de email opent, kom je op een pagina waar je de benodigde gegevens kan aanvullen. Let er op dat je dit correct en volledig doet. Deze gegevens worden direct overgenomen op de corona vrij verklaring. Het is dan ook van belang dat het paspoortnummer of ID-kaartnummer kloppen en dat de naam die je invult overeenkomt met de naam in het identiteitsdocument.

Reisvaccinaties Algemeen

Welke reisvaccinatie(s) heb ik nodig voor mijn reis/vakantie?

Op deze website vind je onder vaccinaties per land informatie over welke vaccinaties en inentingen worden aanbevolen. Dit is een algemeen advies. Welke reisvaccinaties je uiteindelijk nodig hebt, hangt af van jouw persoonlijke gezondheid, vaccinaties die je eerder hebt gekregen en aard van het bezoek aan het land. Ook spelen de accommodatie en de activiteiten tijdens jouw reis een rol in het advies. Daarom is het belangrijk om voor de afspraak jouw reisadvies en gezondheidsverklaring in te vullen. Tijdens een afspraak bespreekt de vaccinatie verpleegkundige met jou persoonlijk welke reisvaccinaties jij nodig hebt.

Wanneer moet ik mij laten vaccineren?

Hoe eerder je je laat vaccineren, hoe beter je beschermd bent tijdens jouw reis. Maak daarom bij voorkeur 4 tot 6 weken voor jouw vertrek een afspraak bij een van onze vestigingen. Reisvaccinaties hebben een lange beschermingsduur, soms wel tot 35 jaar en sommige vaccinaties kunnen ook kort voor vertrek nog worden gegeven.

Voor gewone vakanties van een paar weken is het verstandig om minimaal twee weken van tevoren te komen. Voor landen waar alleen een hepatitis A of DTP vaccinatie wordt aanbevolen is het ook nog zinvol om nog korter voor jouw vertrek langs te komen. Als je langer dan drie maanden gaat reizen kun je het beste minimaal een half jaar van tevoren langs komen. Klik op de volgende link voor meer informatie.

Ik ga over een paar dagen al op reis, is het nog zinvol om inentingen te nemen?

Jazeker, het is altijd de moeite waard om toch een afspraak te maken. De DTP en de hepatitis A vaccinaties, die voor bijna alle landen worden aanbevolen, zijn nog zinvol tot op de dag van vertrek.

Krijg ik alle reisvaccinaties tegelijk

Al tijdens het eerste consult krijg je jouw vaccinaties. Bijna alle vaccinaties kunnen op hetzelfde moment gegeven worden. Sommige vaccinaties worden in een serie van 2 of 3 prikken gegeven. Voor die vaccinaties moet je meerdere afspraken maken. Wij maken deze vervolgafspraken tijdens het consult, neem daarom jouw agenda mee naar de afspraak.

Heeft mijn kind ook reisvaccinaties nodig?

Binnen het Rijksvaccinatieprogramma krijgen kinderen niet tegen alle ziekten vaccinaties. Bijvoorbeeld niet tegen Hepatitis A en buiktyfus. Daarom is het soms ook nodig om kinderen te vaccineren voor een reis naar het buitenland.

Hoe lang blijf ik beschermd na een reisvaccinatie?

De beschermingsduur is niet voor alle vaccinaties gelijk.
DTP: 10 jaar bescherming;
Hepatitis A: 1 jaar na de 1e prik , en na de 2e prik (herhalingsprik) 35 jaar;
Hepatitis B: na 3 inentingen minimaal 35 jaar maar hoogstwaarschijnlijk levenslange bescherming;
Buiktyfus: 3 jaar bescherming;
Gele koorts: levenslang bescherming.

Is het nodig om malariatabletten te gebruiken?

Of het nodig is om malariatabletten te gebruiken, en zo ja welke, hangt af van het land of de landen die je gaat bezoeken en hoe lang jouw reis duurt. Tijdens jouw afspraak geeft de reizigersverpleegkundige jou hierover een persoonlijk advies.

Kan ik ook voor iemand anders een recept krijgen?

Nee, iedereen moet hiervoor persoonlijk een afspraak maken.

Wanneer moet ik beginnen met het innemen van de malariatabletten?

Dat is afhankelijk van welk malariamiddel je gaat gebruiken . Vaak kun je kort voor vertrek beginnen met het slikken van malariapillen.

Ik heb koorts. Kan ik mij laten vaccineren?

Bij koorts is het niet verstandig om je te laten vaccineren. Je kunt dan beter de afspraak verzetten. Neem hiervoor telefonisch contact met ons op of stuur ons een email.

Ik gebruik antibiotica. Kan ik mij laten vaccineren?

Dat hangt af van de reden waarom je antibiotica gebruikt. Als je een acute infectieziekte hebt is het beter om de vaccinatie uit te stellen.

Ik heb een aandoening en ik gebruik medicijnen. Kan ik mij laten vaccineren?

Dat hangt af van de aard van jouw aandoening en van welke medicijnen je gebruikt. Tijdens jouw afspraak geeft de reizigersverpleegkundige in samenspraak met een van onze artsen jou een persoonlijk advies.

Word ik ziek van de vaccinaties?

Alle vaccins kunnen bijwerkingen geven maar de meeste mensen ondervinden weinig of geen klachten van de vaccinaties.

Tijdens het consult

Krijg ik mijn vaccinaties meteen tijdens de eerste afspraak?

Ja, tijdens de eerste afspraak krijg je meteen je vaccinatie(s). Sommige inentingen heb je meerdere keren nodig. Hiervoor wordt een vervolgafspraak gemaakt.

Krijg ik meteen malariapillen mee?

De reizigersverpleegkundige schrijft het recept uit. Deze wordt doorgestuurd naar en verwerkt door eFarma, onze leverancier. Zij sturen je een e-mail met een bevestiging  en de nota. Indien je het recept zelf mee neemt naar je lokale apotheek, dan kun je ze daar afrekenen. Het is aan te raden vooraf te vragen bij je lokale apotheek of de malariatabletten op voorraad zijn.

Wat gebeurt er tijdens mijn afspraak?

De reizigersverpleegkundige bespreekt tijdens het consult waar je precies heen gaat en wat je gaat doen. Vervolgens vertellen we je over gezondheidsproblemen waar je op reis mee te maken kunt krijgen, zoals reizigersdiarree, auto-ongevallen of hoogteziekte. Daarna krijg je de inentingen. Tot slot kan de verpleegkundige een vaccinatieboekje voor je maken waarin staat welke inentingen je hebt gekregen.

Wij versturen een factuur binnen 24 uur na de afspraak. Deze factuur kun je indienen bij je zorgverzekeraar wanneer je voor vergoeding in aanmerking komt. Let op! Vergoedingen voor vaccinaties komen nooit uit de basisverzekeringen.

Mag ik zelf bepalen wat ik krijg?

Ja, uiteraard beslis je zelf of je de aanbevolen vaccinaties ook wilt laten zetten.

Ik ben minderjarig. Mag ik naar het consult komen?

Wanneer je minderjarig bent dan dien je samen met een van je ouders/verzorgers naar het consult te komen.

Wat moet ik meenemen naar het consult?

Een vaccinatieboekje (alleen als je al eerder vaccinaties voor reizen hebt gehad). Verder eventuele medicijnen en een ID-kaart, rijbewijs of paspoort, voor je burgerservicenummer.

Ik ben mijn vaccinatieboekje kwijt. Kan ik een nieuwe krijgen?

Indien je de vaccinaties bij ons hebt gekregen kunt je een nieuw boekje aanvragen via het sturen van een e-mail. Na betaling van €14,00 krijg je een nieuwe boekje thuisgestuurd. Het is niet mogelijk om langs te komen op een van onze vestigingen om een nieuw boekje te halen. Let op! Noem altijd uw huidige postadres in uw aanvraag.

Hoe kan ik de afspraak die ik gemaakt heb voor reisadvies en reisvaccinaties verplaatsen of afzeggen?

Neem telefonisch contact met ons op tussen 08.30 uur en 17.00 uur, of stuur een email. Indien je een email stuurt, wil je dan hierin vermelden op welke dag en op welke vestiging je de afspraak hebt gemaakt. Op zaterdag en zondag zijn wij momenteel telefonisch gesloten.

Kan ik jullie algemene voorwaarden ergens lezen?

Zeker, via deze link je onze algemene voorwaarden vinden.

Vaccinatieboekje

Krijg ik een vaccinatieboekje mee?

Als je nog geen vaccinatieboekje hebt krijg je van ons een vaccinatieboekje mee. Je betaalt hiervoor een klein bedrag, klik op prijs vaccinatieboekje voor de precieze prijs. Als je al wel een vaccinatieboekje hebt worden daarin de stempels van je nieuwe inentingen gezet.

Is een vaccinatieboekje verplicht?

Een vaccinatieboekje is alleen verplicht als je naar een land reist waar een inenting verplicht is. Dit geldt vooral voor gele koorts vaccinatie en soms voor een meningitis inenting.

Over Vaccinaties op reis

Inentingen haal je toch bij de GGD, zijn jullie wel betrouwbaar?

Jazeker, we voldoen aan alle regels en zijn ook erkend door het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering (LCR). De adviezen en inentingen worden gegeven door verpleegkundigen die specifieke opleidingen hebben gevolgd en ook erkend zijn door het LCR, net als de eindverantwoordelijk arts. Alle verpleegkundigen hebben minimaal een half jaar, maar soms meer dan tien jaar ervaring met het adviseren van reizigers.